Egy újabb Leonardo portré
Az ominózus portré egy szeretetreméltó szakállas idős urat ábrázol vörös kalapban. A figura egyike az alakoknak, "akik" a katedrális jobb falának színes üvegablakain megelevenedő bibliai történet, Lázár feltámasztásában láthatók.
A szépséges üvegablakok a korabeli neves francia üvegablakfestő, Guillaume de Pierre di Marcillat (1475-1529) keze munkáját dicséri - olvasható a Discovery News hírei között.
"A portré káprázatos intenzitásával tűnik ki" - mutatott rá Alezzandro Vezzosi, aki szerint az ólomüveg-ábrázolás 1520 körül készülhetett, vagyis egy évvel azután, hogy Leonardo a franciaországi Amboise-ban elhunyt.
Vezzosi szerint feltételezését alátámasztja az a tény, hogy a jelenetben felsejlik Az utolsó vacsora egyik alakja.
"A szakállas aggastyán melletti alak erősen emlékeztet Máté arcélére Leonardo mesterművéből" - mondta.
Guillaume de Pierre di Marcillat Itáliában Donato Bramante építésszel és Raffaellóval együtt dolgozott. Legismertebb tanítványa Giorgio Vasari festő, építész és művészettörténész volt. "Meggyőződésem szerint Leonardóval is találkozott, míg Arezzo és Róma között "ingázott" - tette hozzá Vezzosi.
Senki sem tudja, hogy valójában hogyan is nézett ki Leonardo da Vinci, ugyanis nincs egyetlen hiteles portréja sem. Alezzandro Vezzosi szerint Leonardo esetében ötféle portrétípus ismert, ám ezeknek vannak hasonló elemei, például a szakáll.
"Leonardót tanulmányozva mindent hipotézisként kel felfogni" - írta a könyv előszavában Carlo Pedretti, a Kaliforniai Egyetem Leonardo Kutatóközpontjának igazgatója. Az egyetlen hiteles ábrázolás egy önarckép, pontosabban vázlat, egy rejtélyes kalapos alak sziluettje, amelyet a művész 40 éves korában vetett papírra.
A történeti források, beleértve Giorgio Vasarit Leonardót rendkívüli szépségű férfiként írják le, ám az évek múlása nyomot hagyott a valamikor jóképű firenzei géniusz arcán. Különböző források szerint hatvanévesen Leonardo da Vinci lényegesen idősebbnek tűnt koránál, s több portrén a balkezes művész jobb keze élettelenül lóg, ami arra utal, hogy élete utolsó éveiben a reneszánsz nagy mesterét szélütés élte.
A hírhez kapcsolódik, hogy a közelmúltban, a reneszánsz mesternek a madarak repüléséről írt munkájában fedeztek fel az írott szöveg alatt egy fiatalemberről készített portrét, melyet "felszínre hoztak", s a rendőrségi módszerekkel végzett összhasonlító vizsgálatok alapján Leonardo ifjúkori önarcképének vélik.