Angolul forgat Káel Csaba szuperprodukciót Munkácsyról

Hogy a XIX. század híres romantikus-realista festőjéről, azaz Munkácsy Mihályról életrajzi filmet kellene forgatni, Dér Tamás producernek jutott eszébe. Illetve neki is. Mert utóbb derült ki: Káel Csaba rendező is törte rajta a fejét. Zsigmond Vilmossal együtt tervezik a megvalósítást. A költségvetés meghaladhatja a hárommilliárd forintot. A forgatás még az idén elkezdődhet.

Kívülállónak első hallásra meglepő ez a fejlemény. Dér Tamás eddig távol állt ugyanis a kosztümös történelmi témáktól, nevét négy közönségfilmről (Szinglik éjszakája, Made in Hungária, SOS Szerelem, 9 és fél randi) lehet ismerni. És az egyetlen operafilmet (Bánk bán) maga mögött tudó Káel Csabát sem predesztinálta semmi Munkácsy Mihály alakjának megfilmesítésére. „Tovább szeretnék lépni, közelebb ahhoz, amit a későbbiekben csinálni akarok" - mondja erre Dér, megemlítve, több filmterve is van, az egyiken - a múlt század harmincas-negyvenes éveiben Budapesten játszódó történeten - már nyolc éve dolgozik. A Munkácsy-film számára fontos állomás, amelyet producertársa, Cirkó József közreműködésével próbál megvalósítani.

Káelről ugyanakkor köztudott: neve először az előző Fidesz-kabinet idején a Happy End és az Ezüsthajó Kft.-k alapítása, kormánymegrendelései kapcsán merült föl, aztán megrendezte (az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos operatőrrel) a Bánk bán-filmet, amely kedvező nemzetközi visszhangot keltett. Azóta több operát, színművet állított színpadra. Dér tehetségesnek tartja őt, ám döntőnek véli, elfogadják-e személyét a külföldi partnerek és szereplők. Az eddigi tárgyalások alapján úgy tűnik, igen.

Az a hír viszont már komoly bökkenőnek számít, hogy a mozi Dallos Sándor Munkácsyról szóló kétkötetes regénye (A Nap szerelmese, Aranyecset, 1958) alapján írt forgatókönyvre épülne. Dallos - aki a múlt század első felében népies prózát, majd főleg paraszti témájú filmforgatókönyveket írt, aztán az ötvenes évek elején a Semmelweis-film írója is lett, és József Attila-díjat kapott érte - érzelgős-modoros, vadromantikus életrajzot készített a festőről, helyenként giccsbe hajlót. Hőse minden gesztusában zseni, méghozzá „magyar zseni", akit nem érdekelnek a modern művészi irányzatok, de akit néhány párizsi firkászt leszámítva mindenki csak csodál. Mellesleg férfipotenciálja is mesebeli. Vajon egy ilyen hős lehetne a XXI. század filmes eszményképe?

Dér először megjegyzi erre, őt még fiatalon ragadta meg a regény, amelynek dramaturgiá­ja eleve filmes szándékot sejtet. Mára maga is tudja, hogy a filmesítésnek némely tárgyi tévedésen kívül más buktatói is lehetnek, azonban az előkészítésben résztvevő elismert Munkácsy-szakértők garanciát jelentenek a hitelességre. Olyan filmet szeretne, amely egy igazi magyar sikert mutat be, mert „nincs még egy olyan hazai festő, aki ennyi pénzben, elismerésben részesült volna a nemzetközi porondon, mint Munkácsy" - hangsúlyozza, hozzáfűzve: „megérdemli, hogy alakját visszahozzuk a feledésből". Aztán kifejti, elkészült az a forgatókönyv (Fonyódi Tibor munkája), amelyet angol változatában fejlesztenek tovább. A festő alakja a filmben sokkal összetettebb lesz, mint a regényé, esendő emberként fog megjelenni. „Művészként zseni, de sikereit­ legalább annyira köszönheti szívós kitartásának, munkájának. A siker mellett mélypontok is vannak az életében, ezekre is rávilágítunk. Mindazonáltal egy játékfilm nem tévesztendő össze egy dokufilmmel" - hangsúlyozza a producer. (Amúgy­ ilyet is forgatnak az anyaggyűjtés során, amikor bejárják az életút fontos helyszíneit, szakértőkkel beszélgetnek.)

„A játékfilm nemzetközi érdeklődésre számot tartó üzleti produkció lesz" - mondja, annál is inkább, mert nemzetközi finanszírozásból kell elkészíteni. Az egyeztetések alapján Dér úgy véli, a második világháború legendás finn parancsnokáról, Mannerheimről készülő film koprodukciós köre - finn, német, angol és magyar résztvevőkkel - vállalkozna a finanszírozás megszervezésére. Magyar oldalon is komoly elköteleződésre van szükség. „Számítunk a hazai 20 százalékos adó-visszatérítésre, mert a forgatás nagyobb része itt zajlana, és az is biztos, hogy minden egyes magyar forinthoz egy külföldről érkező forintot tudunk hozni" - jegyzi meg. A Munkácsy-film költségeiről eddig megjelent hírek - 10-12 millió euró (nagyjából hárommilliárd forint) - viszonylagosak, hiszen a költség attól függ, milyen gázsit kér a főszereplő, aki mindenképpen angol sztár lesz (a film is angol nyelven készül), de nevet még nem tudnak említeni.

A magyar finanszírozásban a producer szponzorálásra és állami támogatásra is számít. Ami az utóbbit illeti, megkeresni készül a nemrég kinevezett filmes kormánybiztost, Andrew G. Vajnát, aki éppen az ilyen piaci érdekeltségű produkciókban profi, ezért is számít a támogatására. „Biztosra veszem, az lesz az első kérdése: Miért érdekelné ez a film az embereket? De felelni tudunk rá."

Egyelőre A nap szerelmese a munkacím. A forgatás megkezdése a finanszírozás megszervezésétől és attól függ, hogyan érnek rá a külföldi közreműködők, beleértve az operatőri munkát elvben már vállaló Zsigmond Vilmost. Már az idén megindítanák a felvevőgépet.

 

Dér Tamás
Dér Tamás
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.