Dráma az edzőteremben

Egy edzőterembe helyezi a mostohafiába beleszerető királyné, Phaidra antik mítoszát Tasnádi István Fédra Fitness című új darabja. A szombattól az Eurocenter bevásárlóközpont Club Fitness edzőtermében, KoMa és az ALKA.T társulatok színészeivel látható előadást pályafutása során először maga a szerző rendezi.

Tasnádi István az MTI-nek elmondta, évek óta foglalkoztatja Phaidra/Fédra története, amelyet korábban egy berlini workshopon a Krétakörrel, illetve egy Salzburgban bemutatott német nyelvű produkcióban már feldolgozott. "A darabnak azonban nem volt magyar nyelvű bemutatója, ami engem nagyon bántott, ezért próbáltam ezt pótolni" - fogalmazott a szerző.

A Fédra Fitness ugyanazt a szöveget veszi alapul, de a helyszín teljesen új, emiatt sokat kellett változtatni, hogy adaptáljuk az új környezetbe - tette hozzá. Az író szerint a tragikus sorsú görög királyné drámája hihetetlenül erős történet, amely fenn tudott maradni több mint 2500 éve. "Valami egészen erős tudást kódol: a legfontosabb, időtlen eleme az idősödő nő küzdelme a szerelemért. Fédra teljesen lehetetlen helyzetben vállalja fel ezt a küzdelmet, és én még lehetetlenebb helyzetbe hoztam azzal, hogy a mai kor testkultuszának szentélyébe helyeztem a történetet, ahol fiatal, kigyúrt férfiak és formás lányok fitnesszruhában edzenek. Neki ebben a mai világunkat erősen leképező közegben kell megküzdenie a fiúért" - beszélt a rendhagyó adaptációról Tasnádi István.

Mint a szerző megjegyezte, ma a reklámok, a magazinok címlapjai azt sulykolják, hogy frissnek, fittnek és húszévesnek kell maradni. "Mivel ez óhatatlanul nem sikerül, előbb-utóbb mindenki frusztrálttá válik, akik nem tud megküzdeni a korával, és nem jön rá, hogy minden életkornak megvan a maga szépsége. Amíg a társadalom nem ismeri el az idősödő nő tiszteletét, addig egy nő kikerülve huszas, pláne harmincas éveiből, azt érzi, hogy vesztes. Ez egy abnormális helyzet; amit az előadás sugall, az elsősorban ennek a lázas igyekezetnek a kigúnyolása" - fogalmazott.

Az eredeti történet inkább a morális tanulságra helyezi a hangsúlyt, hiszen Fédra a saját mostohafiát kívánja meg - hívta fel a figyelmet Tasnádi István. Mint hozzátette, a kor itt még nem játszik akkora szerepet: "Euripidésznél például harmincéves a címszereplő, így nem az a fő konfliktus, hogy neki már nem jár a szerelem. Én azonban nem az extremitás oldaláról szerettem volna megközelíteni a történetet, hanem egy olyan problémát kívántam a középpontba helyezni, amely mindannyiunkat érint".

Bár Tasnádi István számos darab szerzőjeként, dramaturgjaként ismert, a Fédra Fitness lesz az első rendezése. "Ez szorosan összefügg azzal, hogy a Krétakör mint társulat erősen átalakult, azok a színészek, akikkel nyolc évig dolgoztam, tulajdonképpen már szabad pályára kerültek. Azt terveztük, hogy ezt a történetet folytatni kellene, és nekem is régi vágyam volt, hogy szólaljon meg magyarul. Külső embert, olyat, aki nem a folyamat része, nem szerettem volna bevonni, így tulajdonképpen természetes módon adódott, hogy ezt velük meg merjem csinálni" - szólt első rendezői munkájáról a szerző.

Mint hozzátette, az előadásban a színészek végig dolgozni fognak a kondigépeken; miközben eljátsszák a történetet azért küzdenek, hogy végrehajtsák az edzéstervet, és talpon maradjanak. "Nem használunk semmilyen külsődleges színházi effektet, a világítás, a hangosítás, minden azzal jelenik meg, ami a fitnesszteremben rendelkezésünkre áll. Nagyon jó helyet találtunk, színházi térnek teljesen alkalmas, így olyan erős vizuális élményt is kap a néző, amit máshol nehezen tudnék elképzelni" - beszélt az adaptáció különlegességéről Tasnádi István.

 

Az edzőtermi produkucióban a közönség a kortárs művek előadására specializálódott KoMa, valamint az egykori krétakörösökből álló ALKA.T művészeivel találkozhat: Fédrát Csákányi Eszter, Thézeuszt Scherer Péter, Hippolütoszt Jaskó Bálint alakítja, a további szerepeket Bánki Gergely, Jelinek Erzsébet, Katona László, Lass Bea és Zrinyi Gál Vince játsszák. A díszlet és a jelmezek Vereczkei Rita munkái, az előadás zenéjét Szemenyei János szerezte, a dramaturg Veress Anna volt.

Csákányi Eszter Fédra, Scherer Péter Thészeusz, Jaskó Bálint Hippolütosz, Bánki Gergely a Pap és Jelinek Erzsébet, Lass Bea a Kar tagja
Csákányi Eszter Fédra, Scherer Péter Thészeusz, Jaskó Bálint Hippolütosz, Bánki Gergely a Pap és Jelinek Erzsébet, Lass Bea a Kar tagja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.