Drakula Visegrádon

Nem horgászik. Nem is nyaral. Mátyás itt tartja évekig házi őrizetben a kegyetlenségéről hírhedt vajdát. Bonfini szerint Budán raboskodott. Valószínűbb azonban, hogy a Visegrádi várban - a királyi székhelyen - tartotta Mátyás szem előtt. Nem volna újsághír ez, ha a Pinceszínházban nem állítottak volna színre festett, melodráma-pincét, ahol a Karóba-húzó az igazságos Mátyás foglya.

Mátyásnak jobb volt a public realationja (főként Bonfini). Jobb hírét keltették a havasalji vajdánál, aki talán még műveltebb is volt az olasz Beatrice humanizmusáról elhíresült királyi férjénél. Mátyás népmesék vonzó alakja, szoknyakergető, álruhában a nép között a realitásokat kifigyelő és méltányos igazságot tevő történelmi operett bonviván. Nevéhez tapadt jelzője: Mátyás, az igazságos.

A havasalji vérszívó regényben, operában, drámában, filmek tömegében rémalak. Hajlok arra, hogy igazságtalan a felosztás. Mátyás nem volt olyan csepegő csupa-jóság. Vlad Ţepeş (színpadon kimondva: Cepesnek kellene hangoznia) a századának zűrzavaros külpolitikai erőviszonyai mellett kemény kézzel próbált uralkodni. Letörte a kiskirályokat. Inkább népi kádereket foglalkoztatott. Igaztalanul ítélt a történelem az igazságos Mátyás és a karóba-húzó vajda felől. Felkapta azután alakjukat a szórakoztatóipar. Drakuláról több film készült, mint Hamupipőkéről, pedig ez a világon legszaporább karriertörténet.

Győrei Zsolt - Schlachtovszky Csaba: Drakula vajda Mátyás királynak rabja másfél órás egyfelvonásosának egyetlen szellemes vonása, hogy két szereplője van: Mátyás és Drakula, akik feltehetően a valóságban nem találkoztak. Sok megbeszélni valójuk akadna pedig. De ez a játszott színdarabból nem derül ki. Szójátékoznak. Szellemtelenül.

Fosztóképzős színdarab: sületlen, keletlen, értelmetlen, érdektelen, drámaiatlan, történelmietlen, gondolattalan. Mátyás királyt Kardos Róbert képviseli, Drakulát Harsányi Attila ordítozza. Dér András tervezte díszletét-jelmezeit, ő rendezte a kezébe adott párbeszédes kéziratot. Igyekezett fénnyel, sötéttel és egy női hangú elbeszélővel némileg értelmessé tagolni a masszát. (Az ismerősnek hallatszó női hang színészileg a legtartalmasabb. Neve titokban marad.)

Nehéz ülés, amíg lefújják a középkori légiriadót és elhagyhatjuk a pincét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.