Divatművészet

A múzeumok sok éven keresztül a magas művészet szentélyeinek számítottak, amelyekhez nem érhetett fel a populáris kultúra faragatlansága. A helyzet viszont megváltozott: a múzeumok egy ideje a kifutók felé kacsingatva próbálják becsalogatni kapuikon a tömegeket. A divatkiállítások tényét egyes látogatók sértőnek találhatják, pénzt viszont bőven hoznak a konyhára.

Alexander McQueen ruhái New York után Londonban
Alexander McQueen ruhái New York után Londonban

A londoni Viktória és Albert Múzeum (V & A ) nagy reményekkel néz a márciusban megnyíló Alexander McQueen: Savage Beauty című kiállítás elé. A tárlatot először a New York-i Metropolitan Museum of Artban mutatták be 2011-ben, ahol azóta a múzeum történetének egyik legnépszerűbb kiállítása lett belőle; az első négy hónapos bemutató alatt több mint 660 ezren váltottak rá jegyet.

A kiállítást áttervezték és a V & A belső tereihez igazítva kibővítették, s így most McQueen munkájának más elemei kerültek a középpontba. A londoni születésű dizájner, aki 2010-ben, 40 évesen vesztette életét, a divatvilág egyik legeredetibb, legprovokatívabb és legképzeletdúsabb alkotója volt. A Savage Beauty, azaz Vad szépség kiállítás 1992-es államvizsga-kollekciójától az utolsó, befejezetlen 2010-es őszi/téli kollekcióig egész életpályáját felöleli.

Az ilyen kiállítások fontos pénzforrást jelentenek, és közönségcsalogatónak is hatékonyak. A Metropolitan Múzeumban több mint 23 ezren váltottak tagsági kártyát a bemutató ideje alatt: kétszer annyian, mint 2010 hasonló időszakában. A Jean Paul Gaultier francia dizájner munkáit bemutató kiállítást 2011-es montreali bemutatkozása óta világszerte nagyjából egymillióan látták már. A katalógusokkal és az ajándékboltok forgalmával egybevéve a sikeres kiállítások több millió dollárt hozhatnak a konyhára.

Provokatív és képzeletdús
Provokatív és képzeletdús

A divatkiállítások ugyanakkor egyáltalán nem mentesek az ellentmondásoktól. A reklám és a művészet közti határvonal elhalványulhat, a bemutatott művész pedig egyúttal az intézmény szponzoraként is felléphet. A New York-i Guggenheim Múzeum éles kritikák kereszttüzébe került, amikor Giorgio Armani olasz divattervező – nem sokkal az életművét bemutató kiállítás megnyitója előtt – 15 millió dollárt adományozott az intézménynek. A potenciális szponzorok egyre fukarabbul bánnak a pénzükkel, egyesek inkább a saját kulturális intézményeikbe ruháznak be.

December 24-én kerül az újságosstandokra a The Economist brit lap kiadványának százoldalas magyar változata A világ 2015-ben címmel
December 24-én kerül az újságosstandokra a The Economist brit lap kiadványának százoldalas magyar változata A világ 2015-ben címmel

A Prada Alapítvány tavasszal például saját múzeumot nyit Milánóban, amivel nem sokkal lemaradva követi a Párizsban Frank Gehry-központot létrehozó Louis Vuitton Alapítvány példáját. Ezzel együtt a divat szerelmesei bőséges kínálatból választhatnak 2015-ben. Májusban nyílik meg a Metropolitan Múzeum kosztüm- és ázsiai művészeti részlegének közös kiállítása, amelyen kínai kosztümöket, festményeket és szobrokat csodálhatnak meg az érdeklődők.

A Viktória és Albert Múzeumnak pedig a londoniakat korábban már lenyűgöző két kiállítása is világkörüli útra indul. A hollywoodi kosztümkiállítás az amerikai filmakadémia Los Angeles-i múzeumába látogat, a David Bowie életművét, köztük Ziggy Stardust-szereléseit bemutató kiállítás pedig Párizsból Melbourne-be utazik, majd az eseménydús évet végül Hollandiában zárja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.