Dán fölény az Európai filmdíjakon
A rendezők versenyében a gálán egyébként meg nem jelenő Tarr helyett a legjobb idegennyelvű film Oscar-díjával elismert Egy jobb világ direktora, a dán Suzanne Bier lett a befutó, az operatörők mezőnyében Fred Kelemen maradt alul Manuel Alberto Claróval (Melankólia) szemben. Víg Mihály, a magyar versenymű zeneszerzője helyett pedig a The Artist című cannes-i meglepetésmozi alkotója, Ludovic Bource vihette haza az arany szobrocskát.
Az Európai filmakadémia elnöke, Wim Wenders többször megjegyezte: az idei mezőny különösen erős, a kategóriánként nomináltak közül bárki befuthatott volna győztesként, egyáltalán nem voltak favoritok. Vagy legalábbis igyekeztek ezt kommunikálni. Mert ha hozzávesszük, hogy a legjobb film Lars von Trier rendezte Melankólia lett, már egyértelműen kimutatható a dán fölény. Ezt az idei életműdíjjal jutalmazott veterán angol mester, Stephen Frears kommentálta jó adag humorral füszerezve: szavai szerint jó lenne, ha Daniából finanszírozták őt, mert ő egy lepukkant országból jön.
Tilda Swinton a Beszélnünk kell Kevinről című drámában, míg Colin Firth A király beszéde című történelmi filmben nyújtott alakításáért szerezte meg az Európai Filmakadémia színész-elismerését 2011-ben. Egyikük sem jelent meg személyesen a ceremónián - tehát, mint az utóbbi években mindig, most is kijelenthető: sztárjaink továbbra sem “törik magukat”, hogy az európai művészetet vonzerejükkel (is) népszerűsítsék.