Chipetnyi idő

Ilyet még kitalálni is nehéz lenne: egy sportcsarnoknyi ember unalommal vegyes áhítattal hallgat egy élőben játszó elektronikus zenészt, amint az múzeumba illő relikviákat nyekerget. Tömören ennyi volt az immár hatvan esztendős Jean Michel Jarre harmadik budapesti fellépése.

Ha nem lenne teljességgel abszurd, akkor azt mondanám, az elektronikus zene első unplugged koncertjét hozta tető alá a francia zenész. A Music Televison által megteremtett műfajnak épp az volt a legnagyobb kihívása, hogy mit csinálnak a rockzenészek az elektronika támogatása nélkül, vagyis ha kizárólag akusztikus hangszereken kell megszólaltatniuk a dalaikat.

Jarre viszont arra tett nagyívű kísérletet, hogy mihez kezd az elektronikus zenész a számítógép és annak segítőkész programjai nélkül, ami tudvalevően olyan mint balett-táncosnak a tüll szoknya. Tehát körbebástyázta magát a régi analóg kütyüivel, amelyeken még mindent manuálisan kellett beállítani, és kábé olyan élmény rajtuk gombokat tekergetni, mintha egy rocker a Fendert nyúzná, vagy a komolyzenész a Stradivarit nyaggatná.

Ráadásul mindezt visszafogottan, intim klub-környezetben. Teszi ezt az a gigantomániás zenész, aki annak idején ugyanezekkel a dallamokkal forradalmi módon egész Párizst behangosította, aztán egy alkalommal majd kétmillió ember előtt tartott fény- és lézerorgiákat.

Persze, a nagyzolás halvány nyomai most is kiütköztek. A nézőtéren jelenik meg, és hatalmas fénycsóva valamint biztonsági emberek követik a küzdőtéren át a színpadig, miközben kezet ráz a rajongókkal. Majd kiselőadást tart a koncert előtt, mintegy elméletileg is kiképezve a hallgatóságot, hogy most nincs semmi hókusz-pókusz, most tényleg minden élesben megy, ezért elnézést kér az esetleges hibákért. Mintha a bütykös ujjú Keith Richards kérne bocsánatot várható mellényúlásaiért. De hát ez már csak ilyen: ami másutt az élő zene bukéja, az itt egyszeri kuriózum.

És mégis megtörténik a varázslat. Pedig most messze nem jön olyan könnyen.

A több ezer ember unatkozó, réveteg tekintettel hallgatja az Oxygene első taktusait, pedig annak idején többen a karjukat adták volna, hogy megtudják, mégis hogyan lehet előcsalni gépekből ilyen, addig soha nem hallott hangokat. Ám ami akkor kész revolúciónak tűnt, ma kissé komikus: a Mester ide-oda görnyed, rázza fakulni még most sem kész séróját, hajlong és állítgat, miközben azt is nehéz megsaccolni, hogy most épp melyik hangért felelős.

Rajta kívül ugyanis még hárman segítik a munkáját a koromfekete színpadon. De a mindenki által ismert, és az egész mozgalmat elindító negyedik tételnél hirtelen minden összeáll: senkit sem kell meggyőzni arról, hogy a szintivarázslat még ma, harminc év távlatából is friss, érzékeny, hús-vér remeklés. S mindezt minimalista fénykísérettel, egészen kevés kivetítéssel, és egy tényleg zseniális húzással: hatalmas tükörlap ereszkedik a zenészek fölé, hogy lentről is belássunk a boszorkánykonyhába, meglessük miképpen kelnek életre a hideg áramkörök, mitől sivít, bugyborékol, vijjog a technika.

Néha, persze nagyon kell koncentrálni, hogy az ember rájöjjön az Oxygene melyik részénél is járunk, hiszen így elnyújtva, karcosan még sohasem hallottuk, de a főbb dallamokat, amelyekből a hetvenes, nyolcvanas években az egész királyi tévé megélt, most is felismerjük. És igen, kicsit az a régi borzongás is visszatér. Egy chipetnyi időre.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Jean Michel Jarre
Jean Michel Jarre
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.