Cenzúrázta az ARC kiállítást Simicska Lajos cége
A plakát sosem tárgyilagos. A kiállítást megnyitó Bakos Katalin, a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa szerint a plakát két fő üzenetet hordozhat: vagy ígér, vagy ijesztget. Plakáttörténeti áttekintésében kitért arra, hogy a direkt politikai plakátok előképei egyértelműen a 20-30-as évek kereskedelmi falragaszai. A negyvenes-ötvenes évek közéleti plakátjai sokat merítettek a reklámgrafikák negédes, idilli körülményeket, környezetet tükröző világából. A huszadik század végén azonban a kommerciális hirdetések sok mindent vissza-, illetve átvettek a politikai plakátok forma- és szövegvilágából, például a szlogeneket. Bakos szerint egyelőre nem tudni, az ARC-on felbukkanó megnyilvánulási formákból válhat-e majd szállóige a későbbiekben.
Ez persze nem derült ki a megnyitón. Az viszont igen, hogy a főszervező Geszti Péter szerint mindenféle értelemben aszály van. Nemcsak a földeken, de a gondolatok terén és a lelkekben is. Megtudtuk, az ARC-ot afféle kicsi oázisként képzelik el, ahol a látogató megmártózhat a gondolatokban, ötletekben, és egy kicsit kevésbé érzi száraznak az őt körbe vevő valóságot.
Az idei kiállítás hívószava egy kétszavas Himnusz-idézet: Jókedvvel, bőséggel. A szervezők azt mondták, azért hagyták el a költemény első sorát, hogy meglássuk, így is benne van-e a lényeg: az ember legalapvetőbb vágyai, jogai. Ezt mindenki kiderítheti, aki elmegy az Ötvenhatosok terére – vagy letölti az ingyenes applikációt iPad készülékére. A versenyen harmadik helyezést ért el Császár Norbert Mese című munkájával, a második Holányi Katalin Jó a kedv című plakátja lett, a győztes alkotást Székely Petra készítette: Miért is lenne jó kedvünk? A főkiállítás mellett megtekinthető a főtámogató ELMŰ-ÉMÁSZ által kijelölt Magyar Spiritusz témakörben legjobbnak ítélt pályamunkákból rendezett tárlat és a HVG címlapkiállítása is.
Bakos Gábor beszámolt egy közjátékról is. Szavai szerint az elmúlt napokban az ARC egyetlen köztéri támogatója, a MAHIR Cityposter kifogásokkal élt egy, a zsűri által beválasztott képpel kapcsolatban, és kilátásba helyezte az együttműködés azonnali felmondását, ha a szervezők kiállítják az ominózus képet. “Mivel az ARC számára vállalhatatlan anyagi és jogi következményekkel járt volna e következmény, gyakorlatunknak és elveinknek ellentmondva, csak online tudunk publicitást biztosítani Szerényi Szabolcs és Bátorfy Attila: A médium az üzenet című pályamunkájának” – fogalmazott Bakos.
A csak az interneten látható plakáton nemzetiszín keretben a “Száz Millió forint*” felirat olvasható. A csillagozás feloldása pedig: “*Ezen hirdetőoszlop tulajdonosa, a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter 2011-ből kifizetett osztaléka. Az iparági adatok szerint a köztéri reklámpiacon soha nem volt olyan aránytalan az állami pénzek elosztása, mint a jelenlegi kormány idején.” A páros készített egy másik, Fiktív tájkép oligarchákkal: Simicska Lajos és Nyerges Zsolt a Publimont állami hirdetésektől roskadozó plakátsora előtt című plakátot is, amely viszont látható a téren.