Caravaggio festményeinek újabb titkai
Hogyan festett Caravaggio sötét műteremben, sötét színekkel, miközben a modellt egyedül a tetőablakon érkező fénysáv világította meg? Erre keres választ a római Palazzo Venezia palotájában látható "Caravaggio. A zseni műhelye" (Caravaggio. La Bottega del genio) című kiállítás.
"Számtalan könyvet írtak már Caravaggióról, de egyik sem fejtette meg a titkot: hogyan készültek remekművei? Ennek megválaszolásával akartuk zárni a Caravaggio-évet. A megszokottól eltérő kiállítást rendeztünk, átmenetet képez egy filmforgatás helyszíne és egy tudományos laboratórium között" - magyarázta a kiállítást bemutató sajtótájékoztatón Rossella Vodret, a római múzeumi pólus vezetője. A kiállításon nem alkotások sorakoznak fel, azok a témák láthatók, amelyek Caravaggio festményeire kerültek.
A teljesen sötét első teremben a festő csendéleteiről ismert gyümölcskosarakat rekonstruálták három dimenzióban és különböző megvilágítással. A barokk korban használt optikai eszközökkel figyelhető meg, miként vetődik mindez a vászonra. A tükrök termében kiderül, hogy Caravaggio előszeretettel használta ezeket az eszközöket festményeihez. Ezt bizonyítja, hogy a Caravaggio római vagyontárgyairól 1605-ben készített feljegyzés külön kiemeli a mester tulajdonában levő "nagy tükröt".
A kiállításon rekonstruálták az Uffizi-képtárban őrzött Medúza-fejet és a római Borghese-képtárban látható Szent Jeromost. A látogatók körbejárhatják a könyvei fölé hajló tudós szentet ábrázoló viaszbábut - tökéletes mását a Caravaggio festményen szereplőnek. Csak így érthető meg igazán, mit látott maga előtt a mester, miközben alkotott.