Magyar díjak Cannes-ban

Kenyeres Bálint HIER (Tegnap), Miklauzic Bence és Lengyel Ferenc A Parkoló című filmtervét és Zomborácz Virág Utóélet című forgatókönyvét díjazták Cannes-ban.

Kenyeres Bálint HIER (Tegnap) című játékfilmterve fődíjat kapott a cannes-i filmfesztivál hivatalos programjaként megrendezett, Atelier elnevezésű rangos filmterv-fejlesztő szakmai fórumon.

Az elismerést Vernique Cayla, az Arte elnöke, valamint Georges Goldernstern a Cinefondation elnöke adták át Kenyeresnek, azzal a megjegyzéssel, hogy tudják, mi zajlik filmes fronton ma Magyarországon, és nagyon remélik, hogy ezzel komolyan tudják segíteni a filmet. 

A cannes-i filmfesztivál hivatalos programjaként május 13-20. között megrendezett rangos filmterv-fejlesztő fórumot 2005-ben alapították azzal a céllal, hogy a művészi minőségük és eredetiségük által kiemelkedő filmtervek létrehozását előmozdítsák. Tizenöt ország tizenöt filmterve versenyzett, az Európa Filmdíjas Kenyeres Bálint (Zárás, Before Dawn, A repülés története) első nagyjátékfilmjének terve, a Hier (Tegnap.)

A magyar-francia.svéd-német koprodukcióban készülő mozi a Cameofilm gyártásában, jelenleg a cannes-i mustrán a Producers on The Move szakmai fórumán részt vevő Csáky Attila producer vezetésével készül.

Tegnap különdíjban részesült Miklauzic Bence és Lengyel Ferenc A parkoló című filmterve szerdán a legjobb kelet-közép-európai forgatókönyvnek járó Krzysztof Kieslowski-díj kiosztásán a 64. Cannes-i Filmfesztiválon. A varsói székhelyű Független Filmalapítvány elismerését Miklauzic Bence rendező vette át a fesztivál Plage des Palmes nevű teraszán.

A 10 ezer euróval járó Krzysztof Kieslowski-fődíjat a bolgár Iglika Triffonova False Wittness (Hamistanú) filmterve nyerte. Az Európai Unió MEDIA programja által is támogatott ScriptEast elnevezésű díj bizottsága idén először egy különdíj odaítélésről is döntött, amelyet A parkoló című forgatókönyvnek ítélt oda. Az indoklás szerint a magyar alkotók az, "egy parkolóban játszódó szokatlan, sötét komédia üdítő eredetiségéért és elbűvölő szereplőiért" érdemelték ki az elismerést.    

A kilenc hónapig tartó forgatókönyv-fejlesztő kurzusban nyolc kelet-európai ország 12 forgatókönyvírója előzetes pályázat alapján vett részt három helyszínen: tavaly ősszel Varsóban, februárban a berlini és most a cannes-i filmfesztiválon, melynek során neves európai és amerikai producerekkel, rendezőkkel és forgatókönyvírókkal konzultálhattak terveikről. A magyar díjazottak projektjüket Tom Abrams, Christoph Thoke és Peter Zawrel scriptdoktorokkal fejlesztették.  

A fiatal rendező a cannes-i díjkiosztón az MTI-nek elmondta: "a hosszú fejlesztés után ez a díj egy nagyon fontos visszajelzés, mert egy nagyon komoly zsűri döntötte el, hogy a fődíj mellett kiadnak nekünk egy különdíjat is".

Az elsőfilmes Zomborácz Virág vasárnap vette át szintén Cannes-ban az Európai Unió MEDIA Európai Tehetség nevű díját Utóélet (Afterlife) című forgatókönyvéért. A két fiatal díjazása Miklauzic szerint arra utal, hogy "nagyon komoly potenciál van jelenleg a magyar filmkészítőkben, amit külföldön egyértelműen elismernek, nagyon magas szinten". "Remélem, hogy előbb-utóbb Magyarországon is" - tette hozzá. Miklauzic Benedek minél előbb szeretné a nyertes forgatókönyv alapján leforgatni filmjét az Angelusz Iván vezette Katapult Film gyártásában, de egyelőre az új filmtámogatási pályázatok kiírására várnak.

Az öt évvel ezelőtt elindított fejlesztőprogramban eddig hatvan projekt vehetett részt, amelyek alapján tíz film már elkészült. Köztük Fliegauf Benedek Womb (Anyaméh) című alkotása, amelynek forgatókönyve 2008-ban elnyerte a Kieslowski-díjat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.