Asztal alá isszuk Európát
A franciák most elunták az Európa-szerte aggodalmat keltő gyakorlatot: a szerdán Párizsban beadott egészségügyi törvényjavaslat 15 ezer euró (4,6 millió forint) pénzbüntetéssel és egyéves börtönnel fenyegeti meg azokat, akik itatják a fiatal-, illetve a kiskorúakat. Ha a törvény életbe lép, a mohó vendéglátósok mellett azok is büntetésre számíthatnak, akik mondjuk viccesnek szánt, de az italozásra biztató pólóingeket forgalmaznak.
Lassabban a poharakkal itthon is! Az Espad, azaz az iskolások alkohol- és drogfogyasztási szokásait vizsgáló európai felmérés legutóbbi, 2011-es adatai szerint a magyar kamaszok legalább annyira nagyivók, mint francia társaik, sőt valamivel még inkább. Csaknem a felük arról számolt be, hogy a kérdezést megelőző harminc napban legalább egyszer lenyomott öt italt egymás után, azaz két óra leforgása alatt. Sőt Magyarország mellett mindössze két EU-tagállamban (a görögöknél és a ciprusiaknál) figyelmeztetett az Espad a helyzet romlására 2007-hez, az előző vizsgálathoz képest. Budapesten a helyzetet rontja az is, hogy fővárosunk közismerten gyakori helyszíne angol fiatalok legénybúcsúinak: itt a szigetországbeli árakhoz képest igen olcsón nézhetnek mélyen a pohár fenekére.
A jelenségre elterjedt a binge drinking angol kifejezés, de a franciáknál a kifejezőbb beuverie express a használatos. Ez arra is utal, hogy minél gyorsabban akarja a fogyasztó elérni a részegséget. (Az Inpes, a francia betegségmegelőzési intézet egy tavalyi tanulmányában megkongatta a vészharangot az idősek alkoholizmusa felett is: több mint a negyedük rendszeresen iszik, a tizedük pedig egymás után gurítja le a torkán az italokat.)
A magyar tinédzserek nemcsak asztal alá isszák az európai átlagot, hanem dohányzásban is élen járnak. Ráadásul aggasztó az is, hogy a gyógyszerek alkohollal történő fogyasztása már kétszerese nálunk az európai átlagnak – figyelmeztet az Európai Ifjúsági Portál Részegedj okosan oldalának szakértője. Németh Andrea gyermek- és ifjúságpszichiáter szerint a média is felelős a helyzet romlásáért. – Folyamatosan érik a kamaszokat alkoholfogyasztásra ösztönző hatások. Nagyon népszerű marketingfogás a shot drinkek elterjedése. Ezek színes, cukros, dizájnos formákba csomagolt szeszes italok, amelyek nagyon vonzóak a fiatalok számára, és a legtöbb esetben olcsón is hozzájuk lehet jutni – állítja. Rámutat, hogy sok szórakozóhelyen bevettek a Happy Hours időszakok, amelyek főként a kevés jövedelemmel rendelkező egyetemistákat, gimnazistákat célozzák meg. A néhány órán keresztül meghirdetett „egyet fizet, kettőt vihet” akciók pedig kiváló lehetőséget kínálnak a binge drinkinghez.