Botrány a Burgban
„Kreatív könyvelés”, csalás, sikkasztás, az ellenőrzés hanyagsága, és a háttérben egy odaadó, a színházáért bármire képes gazdasági igazgató? A Burgtheater kapcsán az elmúlt napokban kirobbant botrányról jócskán – és némi kárörömmel – lehetett olvasni általánosságokat a magyar sajtóban is, ám a tényekről még Bécsben is csak keveset tudnak.
Valamit mégis: Matthias Hartmann igazgató elbocsátotta Silvia Stantesjky gazdasági igazgatót, mert egy külső ellenőrzés „könyvelési rendellenességekre” bukkant. A színház társulata nyílt levélben fordult az állami vagyonért felelős Josef Ostermayer kancelláriaminiszterhez az elbocsátás miatt, és bizalmatlanságát fejezte ki az igazgatóval szemben. Hartmann a Der Standardnak adott interjújában elmondta, mélyen érinti a társulat levele, de elsősorban a gazdasági igazgató melletti kiállásnak tekinti: a társulati szavazáson csak igennel vagy nemmel lehetett szavazni a levél elküldéséről.
Ami tudható: a folyamatos működést és a likviditást lehetővé tevő házipénztár körül voltak a gondok. Ebben augusztus végén 750 ezer eurónak (232 millió forint) kellett lennie. Mostanra derült ki, hogy a pénzt az ellenőrzés előtti napokban szedték össze nagy összegű befizetésekkel, amelyek mögött művészek és magánszemélyek álltak. Találtak egy bizonylatot is, amelyen egy két hete elhunyt személy aláírása szerepelt. Azóta kiderült, számos „befizető” nem tekinti sajátjának az aláírást, vagyis hamisították a belégeket.
Hartmann menti magát, a feladatkörök szétválasztására hivatkozik. Ő felelősséggel tartozik mindenért, de az elsődleges feladata a színház művészeti vezetése. Ráadásul az évenkénti ellenőrzés mindent rendben talált, igaz, az ellenőrök megjegyezték, hogy meglehetősen átláthatatlan a Burg könyvelése.
Mások „kreatívnak” mondják azt a törvénybe ütköző módszert, hogy az évforduló napján rendben van a házikassza, de előtte nagy befizetések, utána nagy visszafizetések történnek. Többen feltételezik azt is, hogy a gazdasági igazgató – aki szintén az alkalmi befizetők közt szerepelt – a magánvagyonából próbálta pótolni a hiányt.
Ezen felül ötmillió eurós adóelmaradást is megállapítottak: nem fizették be azt az összeget, amit németországi művészek honoráriuma után kellett volna. Volt túlköltekezés is: a megszabott honoráriumkeretet 129 ezer euróval lépték túl.
A most zajló átfogó vizsgálatnak az ügykezelés fura módozataira és a hiány nagyságára is fényt kell derítenie. Hartmann reméli, hogy „van kiút a zsákutcából”, bízik a miniszterrel megbeszélt közeli tárgyalás eredményességében is, noha az világossá tette, a válságra tekintettel az évek óta egyre csökkenő állami támogatásban részesülő Burgtheater anyagi helyzetén nem fognak javítani.
A kedvezőtlen financiális helyzetben több megoldást is emlegetnek, melyek közül az egyik az ingatlanok egy részének, például a Kasinónak az eladása. Ezt Hartmann kategorikusan elutasítja, mondván, hogy a Kasino játszóhely, mégpedig a kortárs színházi tendenciák terepe, és ebből a színház művészi rangjának védelme érdekében nem hajlandó engedni, vagyis nem lesz „színházgyilkos”.
Matthias Hartmann művészi és anyagi eredményekre is hivatkozott. A jegybevételt 2006-os 6,2 millió euróról 2012–13-ban 7,5 millió euróra növelték. A látogatószám is emelkedett: 2008–9-ben 390 ezren voltak kíváncsiak az előadásokra, 2012–13-ban 430 653 fizető nézőjük volt.
Magyarok a bécsi Nemzetiben
Március 14–20 között a bécsi Burgtheater látja vendégül a Szene Ungarn (Magyar színpad) című fesztivált, amelynek alcíme: Egy színházi tájkép egy szelete. A tegnapi sajtótájékoztatón Matthias Hartmann, a Burg igazgatója elmondta, a rendkívül tágas és sokszínű magyar színházi életnek egy érdekes és karakteres részét mutatják meg Bécsnek, két kurátor – Andreas Erdmann, a Burg vezető dramaturgja és Jászay Tamás színikritikus, szerkesztő – válogatásában.
Mint ismeretes, külön hívták meg a Nemzeti Színház egyik előadását, Vidnyánszky Attila igazgató a Johanna a máglyán című produkciót választotta. A Burg körül a napokban kirobbant, gazdasági természetű botrány hatására Vidnyánszky lemondta a vendégszereplést. Hartmann a sajtótájékoztatón úgy reagált: – Sajnálom, tudomásul veszem, kibírjuk. (Korábban a Burg visszautasította, hogy Vidnyánszky meghívására részt vegyen a Nemzeti által rendezett nemzetközi – főleg keleti – színházi fesztiválon; és még korábban élénk sajtóvisszhangot keltett a Burg és a Nemzeti igazgatójának találkozója Balog miniszternél.)
A minifesztivál március 14-én a tavalyi évad egyik legjobb előadásával, a Forte Társulat Horváth Csaba rendezte A nagy füzetével indul. Másnap este A hagyomány nem múzeumi tárgy címmel zenés irodalmi estet rendeznek, az Akademietheaterben Márton László író, Kovalik Balázs rendező, Oláh Kálmán dzsesszzongorista és Caroline Peters színész vesz részt.
Vasárnap A magyar jelen színháza címmel tartanak pódiumbeszélgetést Bodó Viktor, Horváth Csaba, Pintér Béla, Máté Gábor, Gulyás Márton és Csáki Judit részvételével, a meghívást visszamondta Balog Zoltán miniszter és Vidnyánszky Attila. Aznap este a Katona József Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság közös előadását, az Anamnézist játsszák. 17-én a Krétakör lép fel a Gulyás Márton rendezte Korrupcióval, 19-én Pintér Béla és Társulata a Szutyokkal, 20-án Tóth Krisztina Vonalkód című kötetéből Dörte Lyssewski olvas föl.
Kérdésekre válaszolva az igazgató elmondta még, hogy a finanszírozást saját forrásból oldják meg. – Amúgy nem drága eseménysorozat – tette hozzá. Elhangzott az is, hogy a válogatás egyrészt a külföldön ismert és kevésbé ismert független csapatok új produkcióit mutatja meg, másrészt példát hoz arra, hogyan lehet jó az együttműködés a független és kőszínházi szféra között. Az előadások iránt máris komoly érdeklődés mutatkozik a közönség és a szakma részéről is.