Több mint hatszáz művész a pesti Beethoven-maratonon
Mint arról a szervezők szerdán Budapesten beszámoltak, a Beethoven-maratonon több mint 600 művész működik közre. A napot a hegedűversennyel (D-dúr) Kelemen Barnabás és a Concerto Budapest kezdi, Fenyő László és Kovalszki Mária cselló-zongora szonátákat játszik, fellép az Óbudai Danubia Zenekar, a teljes Egmont-kísérőzenét a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara szólaltatja meg. A hagyományok szerint a napot a Budapesti Fesztiválzenekar zárja a hetedik szimfóniával.
A február 21-iki Beethoven-maratonra elővételben elkelt minden jegy, az esemény alkalmából mintegy tízezer érdeklődőre számítanak.
Csonka András, a Művészetek Palotája vezérigazgató-helyettese a maraton fesztivál, népünnepély jellegét emelte ki.
Az egy-egy zeneszerző életművét átfogó egész napos hangversenyek sora 2008-ban a Csajkovszkij-maratonnal kezdődött. Az előadások telt házzal mentek, akkor összesen mintegy 9500 jegyet adtak el. Ugyanebben a konstrukcióban született meg 2009. február 28-án a Dvorák-maraton 20 előadott művel, 19 szólistával, egy vonósnégyessel, két kórussal és hat szimfonikus zenekarral.
A Mozart-operák sora 2008 végén a Cosí fan tutte előadásával kezdődött, a 2009 márciusi, Fischer Iván rendezésében színre került Figaró házassága szintén háromszor szólalt meg. A Don Giovanni így már a harmadik Mozart-opera, amelyet a Budapesti Fesztiválzenekar ad elő a Művészetek Palotájában. Az előadásokat február 24-én, 26-án és 28-án tartják. A Don Giovanninak, ahogyan korábban a Figarónak is, nemcsak karmestere, hanem rendezője is Fischer Iván.
Mint arra Fischer Iván rámutatott, a Don Giovanni esetében egy zseniális szövegkönyv párosul egy zseniális zenei anyaggal.
- Nagyon izgalmasnak érzem a kettő egyensúlyát, egységét és ezt most úgy tudom legjobban színpadra állítani, ha egy kézben marad mindkettő. Az a jó, ha a nézőtéren ülő ember számára a látvány és a "hallvány" azonos szinten jelenik meg, vagyis egy gondolatként hat rá. Ehhez az kell, hogy kevés színházi és kevés zenei effektussal bombázzam a nézőket. Minden képnek, mozdulatnak és hangnak ugyanazt kell kifejeznie - mondta el Fischer Iván.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodikos fiatal színészeit, Novák Eszter és Selmeczi György osztályát hívta meg a karmester, hogy ők, mint emberi testek tömege képezzék a díszletet, a bútorokat, a tárgyakat, az embereket, a darab tulajdonképpeni főszereplőjét, azt a közeget, amely Don Giovannit körülveszi.