Barokk operát rendez Alföldi
Mohai Balázs / MTI |
Öt esztendőn át minden évad végén barokk operával bővíti repertoárját az Opera, döntött a dalszínház vezetése. Tavaly Rameau Hippolütosz és Arica című alkotását állította színpadra Káel Csaba, most Gluck operáját a szerző születésének 300. évfordulóján mutatják be.
A művet először játssza teljes terjedelmében a dalszínház. 1957-ben az Erkel Színházban egyetlen felvonás hangzott el belőle.
A teljes darabot most a barokkspecialista Vashegyi György vezényli, a címszereplő Wierdl Eszter mellett a további szerepekben Gál Gabi, Megyesi Zoltán, Haja Zsolt és Szegedi Csaba látható, és az előadásban komoly szerepet kap a kórus is.
Az operát összesen háromszor adják elő még az évadban, a vasárnapi premier után június 25-én és 27-én, de októberben újra műsorra tűzik.
Strauss 1889-ben, a weimari udvari zenekarnál dolgozott zeneigazgatóként, első vállalkozásainak egyike volt a Gluck-opera átdolgozása. Wagner - aki nagy hatással volt Richard Straussra - korábban egyszer már teljesen átdolgozta Gluck egy korábbi operáját, az Íphigeneia Auliszban címűt.
Strauss azonban nem érezte szükségét olyan drasztikus változtatásnak, mint Wagner, tiszteletben tartotta a barokk operaszerző munkáját.
Az átirat első előadását rejtély övezi, nincs információ arról, hogy a zeneigazgató miért nem akarta bemutatni munkáját. A feljegyzések szerint Weimarban csak 1900-ban, Strauss távozása után hat évvel játszották először, Rudolf Krzyanowski vezényletével.
Alföldi Róbert a sajtótájékoztatón a mitológiai témájú mű bonyolult viszonyrendszeréről beszélt, és azt is elmondta, ritkán történnek vele olyan találkozások, mint amilyen a Wierdl Eszterrel való volt. Humorban, munkamenetben, gondolkodásmódban egyetlen szóból megértették egymást. Vashegyi Györggyel együttdolgozni pedig felért egy továbbképzéssel.