Vidnyánszky a kaposvári zavarosban

Csökkenő létszám, zavaros átszervezések, kihasználatlan fejlesztések jellemzik a Kaposvári Egyetemet. Egyelőre csak a művészképzést szervezték át – ezen a területen a Nemzeti Színház igazgatója úgy kapott rektorhelyettesi rangot, hogy tudományos fokozatok hiányában csak az oktatói hierarchia legalsó szintjén lehetne.

Újra és újra felmerül – elsősorban, de nem kizárólag a szomszéd, rivális megyeszékhely, a jóval komolyabb egyetemi tradíciókkal rendelkező Pécs felsőoktatási lobbistáinak felvetéseiben –, hogy indokolt-e bizonyos képzések és karok kaposvári fenntartása. A városvezetés minden erejével védi egyetemét, úgy látja, hogy az eleve korlátozott társadalmi mobilitási esélyekre nézve súlyos csapást jelentene a helyi felsőoktatás eltűnése vagy megcsonkítása.

„Az ötlet a diákoké volt.” Csapó Virág (háttal) és tanítványai a vetkőzéses tiltakozás révén elhíresült egyetemi órán

A Kaposvári Egyetem ugyanakkor krónikus létszámgondokkal és komoly financiális nehézségekkel küzd. A leépülés egyik legsúlyosabb kárvallottja a művészeti kar, amelyen ráadásul nemrég titokzatos átszervezés is zajlott.

Első lépésben a kar legfőbb döntéshozó szerve, a kari tanács úgy döntött, hogy „intézetekbe” integrálja a tanszékeket. Ekkoriban került a frissen létrejött színházi intézet élére a címzetes egyetemi tanárrá kinevezett Vidnyánszky Attila, akinek nincsen tudományos fokozata, tehát oktató legfeljebb átmenetileg és a hierarchia legalsó szintjén lehetett volna. Az intézetek megalakulását a tanszékek teljes megszüntetése követte.

Tavaly nyáron a művészeti kar alkalmazottai kaptak egy e-mailt Lieber Erzsébet dékántól, amely arról tájékoztatta őket, hogy megkérdezésük nélkül felszámolták a tanszékeket (így értelemszerűen a tanszékvezetők megbízatása is véget ért), helyüket „szakmai csoportok” veszik át, a csoportvezetők személyéről pedig később születik döntés.

Sem az érintett tanszékek, sem a kari tanács nem hozott határozatot az ügyben, a koncepcióra egyedül az egyetem szenátusa bólintott rá, ahol a többi karok dolgozói vannak többségben, vagyis épp az érintettekkel való egyeztetés nélkül hozták meg a döntést, amelynek indoklására sem tért ki a rövidke dékáni tájékoztatás. Viszont részben éppen az átszervezésre hivatkozva váltak meg olyan, a kaposvári színházi képzésben kulcsszerepet játszó oktatóktól, mint Csáki Judit színházesztéta, valamint Mohácsi János és Réthly Attila rendező - utóbbi munkaügyi perben támadta meg a döntést.

Vidnyánszky Attila nemrég a színházi intézet éléről is továbblépett, immár az egyetem „művészeti rektorhelyettese”, a színházi képzés viszont nem élénkült meg a városban. Vidnyánszky osztályának hallgatói kevés időt töltenek Kaposváron, főleg a Nemzeti Színházban dolgoznak, például a most készülő, általa rendezett János vitézben. Ugyanakkor Vidnyánszky környezetéből több forrásból megerősített híreink szerint egyre többen bukkannak fel a Kaposvári Egyetem környékén.

Az intézetvezetői széket a Nemzeti igazgatójának rektorhelyettesi kinevezése után az a Galántai Csaba foglalta el, akit még Vidnyánszky vitt az intézetbe. Az egyetemen dolgozik Kozma András, Király Nina és Gemza Péter is - ők mind Vidnyánszky régi debreceni kollégái. Az intézet nehézségeit súlyosbítja, hogy noha az egyetem kialakított néhány éve egy színháztermet, ez azóta is üresen áll, mivel az átalakítás befejezésére már nem jutott pénz.

Az sem világos, mi lesz a sorsa a szintén a művészeti kar számára létrehozott, a televíziós újságírók oktatását segítő audiovizuális stúdiónak, a kommunikáció tanszék ugyanis már nem a művészeti karhoz tartozik, és jelentkezők hiá­nyában több éve nem is indít új évfolyamot. Vezetője, Kapuvári Gábor Vidnyánszkyhoz hasonlóan csak „címzetes” egyetemi docens, hogy mégis tanszékvezető lehet, azt állítólag az egyetemen különösen befolyásos Seregi János tanácsadóhoz, a Magyar Fejlesztési Bank egykori vezető alkalmazottjához fűződő régi ismeretsége magyarázza.

A stúdió vezetője, Csernák Bálint édesapjával együtt szerkeszti a Búvópatak című helyi folyóiratot. A lap „mutatványszáma a kaposvári polgári körök első összejövetelére jelent meg” a honlap szerint, a folyóirat kiadását lehetővé tévő alapítvány alapítói közt Heintz Tamás fideszes országgyűlési képviselőt is megtalálhatjuk.

Kerestük az egyetem vezetését, hogy erősítsék, vagy cáfolják meg híreinket, szerettük volna megtudni, mi indokolta a Művészeti Kar sajátos átszervezését és miért egyedül itt került erre sor. Érdeklődtünk volna arról is, milyen feladatokat lát el Vidnyánszky művészeti rektorhelyettesként, vagy hogy mennyibe került a jelenleg kihasználatlan színházterem kialakítása, de egyetlen kérdésünkre sem kaptunk választ.

A kaposvári színészképzés legutóbb és legintenzívebben talán az egyetemi dresszkódot előíró rektori utasítás ellen tiltakozó performance-szal vonta magára a sajtó figyelmét. A harmadéves színészosztály hallgatói tavaly októberben pucérra vetkőzéssel demonstráltak az előírt öltözködési szabályok ellen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.