Azt tudjuk, hogy múlik az idő – a kérdés csak az, hogy merre
Ebből a hat évből több mint négyet Gulyás Gábor, a Műcsarnok jelenlegi igazgatója jegyez, az utóbbi másfél évben pedig Kukla Krisztián irányítja a központot, leginkább ugyanabban a csapásirányban, amelyet 2006-ban kijelölt a hely számára az említett magángyűjtemény. Az Antal–Lusztig-gyűjtemény az ország egyik legjelentősebb modern magyar képzőművészeti magángyűjteménye, amely évekig láthatatlan volt a nagyközönség számára.
Megnyitása óta a debreceni MODEM folyamatosan és mindig más-más fénytörésben mutatja be a kollekciót, amely a XIX–XX. század legnagyobb magyar képzőművészeinek alkotásait tartalmazza, többek közt Aba-Novák Vilmos, Barcsay Jenő, Barabás Miklós, Czóbel Béla, Csók István, Csontváry Kosztka Tivadar, Derkovits Gyula, Gulácsy Lajos, Kernstok Károly, Kassák Lajos, Kondor Béla, Márffy Ödön, Mednyánszky László, Moholy-Nagy László, Munkácsy Mihály, Nemes Lampérth József, Ország Lili, Rippl-Rónai József, Szinyei Merse Pál, Székely Bertalan, Uitz Béla és Vajda Lajos munkáit.
S amelyről Antal Péter a szombat esti tárlatvezetésen – szokásától eltérően – részletesebb családi titkokat is elárult. Megtudtuk tőle, hogy hiába négyezer darabos a kollekció, és hiába illusztrálja páratlan gazdagsággal a modern magyar festészetet, az anyag második világháború előtt összegyűjtött darabjai elvesztek.
Amikor a származása miatt halálra ítélt névadó nagyapa, Lusztig Sámuel 1945-ben mégis visszatérhetett a deportálásból Debrecenbe, kifosztott, üres házat talált – de újrakezdte. Unokája, Antal Péter 1968-ban, szinte gyerekfejjel kapcsolódott be a gyűjtésbe, így 1978-ig – Lusztig Sámuel haláláig – tíz év adatott neki arra, hogy közösen dolgozzon a kollekció alapítójával. Abban az évben azonban nemcsak a nagyapját, hanem a hozzá különösen közel álló Ország Lilit is elvesztette: a festőnő 52 évesen, a híres Labirintus-sorozat festése közben halt meg.
Antalt olyannyira megrázta a két haláleset, hogy a gyűjtés évekig szünetelt – csak a hetvenes évek első felében került ismét olyan állapotba, hogy újra megkezdhette a gyűjtemény gyarapítását.
A kollekcióból jelenleg az Idegen testek – „Szürrealizmus” a valóság vonzásában című válogatás látható a MODEM-ben, az a tárlat, amelyről Rózsa Gyula e hasábokon pár hete azt írta: „a most is kimeríthetetlennek látszó Antal–Lusztig-gyűjteményből kikerült válogatás kiterjed a vélt előzményektől a kortárs utóhatásokig, és ismét megerősíti azt a meggyőződést, hogy az igazi szürrealizmust nálunk a második világháború teremtette meg. Óriási, és nem csak időbeli különbséggel. (...) A híres gyűjtemény remekeit öröm látni. A kiállítás e dúsításokkal lett pontos és hiteles: ilyen volt a huszadik században a magyar szürrealizmus állapota”.
E tárlatról maga a tulajdonos azt mondja, számára arról szól, hogy adott társadalmi keretek között egy mű miképpen feszíti szét a konformizmus, az elfogadottság, a megfelelés kereteit, s hogyan válik a korszellem vagy a hatalom számára elfogadhatatlanná, sőt betiltandóvá, üldözendővé.
Jellemző az is, hogy a saját kollekcióján belül Antal Péter melyik műalkotásra és művészre hívja fel a figyelmünket. Sokáig áll a Kis Varsó művészcsoport Tornasor című, tizenkét iskoláskorú fiút életnagyságban ábrázoló műve előtt, sőt még azt is megmutatja, hogy ő melyik figurát érzi magához a legközelebb.
– Az a kis kövér vagyok – mutatja nem kis derültséget keltve. – Az alkata nem a legsportosabb, de nézzék csak az arcát: nehéz őt kizökkenteni a nyugalmából.
Hosszan beszél Kicsiny Balázs elhíresült „matrózairól” is, ezekről a horgonytestű, tengerészegyenruhába öltöztetett, különös alakokról, amelyek – mint elmeséli – egy éven át egy angol templomban feküdtek, s a helyiek – akik a tengeren odaveszett családtagjaikat látták bennük – megsiratták őket, amikor a templomból elkerültek.
Aztán megállunk Ország Lili, Erdélyi Miklós, Tóth Menyhért, Vajda Lajos, Kondor Béla, Lakner László képei előtt. Utóbbit Antal Péter úgy jellemzi, hogy „a nagy kedvenc”. Farkas Istvánról pedig a halálát meséli el: az 1944-ben gettóba zárt művésznek hiába szereztek tisztelői menlevelet, amelynek birtokában megmenekülhetett volna, ő azt mondta, hogy ebben az embertelen világban, amely gettókat és haláltáborokat hoz létre, már nem érdemes élni. S felszállt arra a fekete halálvonatra, amelyet ő maga már sok évvel a vészkorszak előtt megfestett az egyik képén.
Kár, hogy Antal Pétert csak kevesen hallgatjuk, nem lehetünk többen harmincnál. Még kevesebben voltunk Soltész István fotográfus Vadak, halak, madarak című kiállításán, amelyen a fotós társaságában a kiállítás kurátora, Szabó Attila tartott tárlatvezetést.
Aki nem látta még e képeket, feltétlenül nézze meg, a magamban „filofotóknak” elnevezett fényképek ugyanis filozofikus mélységgel képesek érzékeltetni a Tisza folyását, pontosabban szólva az idő múlását, illetve e „múlásnak” a nyomait, jeleit és hordalékát. A tárlatvezetésen nagy pillanat volt, amikor Soltész rámutatott egy húsz évvel ezelőtt készült, már-már banális képére, amelynek középpontjában még egy őz álldogált, majd felhívta a figyelmünket egy nemrégiben szinte ugyanott készült alkotásra, amelyen már nyoma sem volt annak az állatnak. Valamiképpen mégis fel lehetett rajta fedezni. A tájból, a hangulatból, az árnyékokból, a képben összesűrűsödött drámából. – Tényleg múlik az idő – merengett el derűsen Soltész –, már csak az a kérdés, hogy merre?
Vele ellentétben nem tulajdonított túl nagy jelentőséget az idő múlásának Kukla Krisztián, a MODEM igazgatója, amikor a születésnapról beszélgettem vele. Mint mondta, az a nagyon hosszúnak tűnő hat év, míg egy csecsemőből iskolás lesz, egy intézmény életében nagyon is rövid. Nem zárult le semmi, és nem kezdődik új periódus, továbbra is az az egyik legfontosabb missziójuk, hogy a MODEM a vizuális kultúra közvetítésének legfőbb intézménye legyen a régióban – most már „iskolás” korban.