Az év világzenei szenzációja a Müpában
Aziza Brahim azon nyugat-afrikai zenészek egyike, akiknek személyes sorsa és művészete elválaszthatatlan a Szahara háborús konfliktusaitól. A Szaharai Arab Demokratikus Köztársaság polgáraként 1976-ban – vagyis a spanyolok kivonulása és a marokkóiak megszállása évében – született az algériai Tindouf menekülttáborában, ahol ma is mintegy kétszázezer nyugat-szaharai, az ország lakosságának jelentős része él menekültként. Édesapját soha nem ismerhette meg, mert a marokkói megszállás elől menekülő család szétszakadt: egy részük otthon maradt, apja ott vesztette életét. Tizenegy éves koráig a menekülttáborban – saját elmondása szerint „a földgolyó egyik legkopárabb és legbarátságtalanabb területén" – élt Aziza, aki mindvégig megőrizte nyugat-szaharai identitását. Költő nagymamája, Ljadra Mint Mabruk volt az első, aki alkotásra buzdította. „Amikor elkészült egy-egy újabb darabbal, maga mellé ültetett, majd felolvasta nekem, és kérte, hogy énekeljem el" – emlékezett vissza.
Később ösztöndíjjal Kubába utazhatott, azonban ekkor még nem sikerült zenei karrierbe kezdenie, hazatért szeretteihez. 2000-ben, amikor Spanyolországba települt – mint sok sorstársa, ő is elsősorban családja megsegítése miatt költözött Európába –, az éneklés volt egyetlen kapaszkodója, és kitartása idővel beérett: Gulili Mankoo nevű bandájának 2011-es albuma, a Mabruk már olyan, rangos nyugat-európai fesztiválok kapuit nyitotta meg, mint a WOMAD. Az egyetemes áttörés sem váratott sokáig magára, az idei Soutak három hónapig vezette az európai világzenei rádiósok listáját. A lemez címe azt jelenti magyarul, A hangod. Azt a hangot, ami „a legszemélyesebb érzéseket fejezi ki, de amit elnémítottak Nyugat-Szaharában". A tavalyelőtti mali vallás- és polgárháború során ugyanis északról elüldözték a zenészeket a militáns iszlám fundamentalisták, akik a zenét az ördögtől valónak tekintették. Erre reflektált az idézett mondatával Aziza, de akit hidegen hagynak a „sivatagi szelek", azt éppúgy megérintheti a dalaival. Mert az tényleg varázslat, ahogyan összegződnek abban a latin-amerikai melódiák, a kortárs pop és a sivatagi blues elemei.