ASZTAL az alternatív színházaknak
A tíznapos fesztiválra olyan vidéki és határon túli színházi műhelyeket hívtak meg, amelyek produkciói ritkán vagy egyáltalán nem jutnak el a főváros közönségéhez - mondta a Szkéné vezetője, Regős János, az ASZTAL válogatója és szervezője. „Budapesten kívül kevés a független társulat, és azok is sokkal nehezebb körülmények között működnek, mint a fővárosiak" - jegyezte meg, hozzátéve: számos országos szinten kevésbé ismert produkció megérdemelné a szélesebb nyilvánosságot.
Május 8. és 17. között a Szkéné közönsége éppúgy találkozhat félhivatásos egyetemi műhelyek előadásaival, mint profi színházi társulatokéval. Több csapat visszatérő vendégnek számít, így az ASZTAL-t hagyományosan a Janus Egyetemi Színpad (JESZ) indítja idén is. A pécsi társulat ezúttal három darabját hozta el: a Jorge Luis Borges Márk Evangéliuma című novellája alapján készült MRK VNGLM-ot, a Federico García Lorca művei nyomán írt Buster Keaton sétája című „élő némafilmet", valamint Friedrich Schiller Ármány és szerelem című klasszikusát.
A Czajlik József vezette, felvidéki Epopteia Társulás két kamara-előadással vesz részt a fesztiválon. Regős János megfogalmazása szerint Orál morál című darabjuk „a színházcsinálás, a színházi lét szatirikus megjelenítése", míg A nagyidai cigányok Arany János hasonló című elbeszélő költeményét dolgozza fel autentikus cigányzenével.
Shakespeare klasszikus tragédiáját adja elő O.T.H.E.L.L.O címmel a Szegedi Pinceszínház; a színrevitel különlegessége, hogy a többek között a kirekesztettségről szóló dráma címszerepét egy roma színész, Rácz László alakítja. A veszprémi Teleszterion Színházi Műhely A mester és Margaritát adaptálta WHO-LAND című darabjában, míg a pécsi Apolló Színház a Don Quijotét viszi színpadra Az igazság bajnoka címmel.
A Vendégségben Budapesten programsorozat keretében játssza a Szkénében a Danilo Kis délszláv író előtt tisztelgő Turbo Paradiso című darabját a szabadkai Urbán András Társulata, az ASZTAL utolsó előtti napján kétszer is. A fesztivált egy kísérletező kedvű debreceni társulat, a KonzervArtaudrium Gyurmázás című, "képzőművészeti ihletettségű" előadása zárja, melyben az avantgárd műhely egy fiatal orosz szerző, Vaszilij Szigarev Gyurma című munkáját dolgozza fel.