Ajtó. Ablak
Hegyi Barbara nagy formát fut Fotó: Nemesházy Péter |
A két főszereplő jó formáját futja: Nagyváradi a darab elejét egyedül is megtartja, Hegyi pedig a második szakaszban igazán erős a rendíthetetlen, állhatatos, majd megroppanó házvezetőnő szerepében.
Még erősebb lehetett volna az élmény, ha Czeizel Gábor rendező húz a darabból. A finálé felé haladva lassul az előadás, miközben a jelenetek, párbeszédek nem gazdagítják a megismerést, nem árnyalják már tovább a jellemeket. A „nyilatkozni mész, ahelyett, hogy velem lennél" gondolat jegyében zajló meccs mélysége már nem látható.
Ám ez nem olyan fontos, ha Az ajtó tud ablakot nyitni, a Spirit előadása pedig képes erre. Mert a Hegyi–Nagyváradi kettős ebben a különleges térben tud mutatni abból, milyen megszeretni, fájdalmat okozni, megérteni és nem érteni. Azaz, amolyan tökéletes közhellyel fogalmazva: igazán mélyen embernek lenni. Annak minden gyarlóságával és sebezhetőségével együtt. Ezen a kinyitott ablakon látni lehet tehát valami fontosat. Olyat, aminek tényleg nem a nyílászáródivathoz, hanem hozzánk és Szabó Magdához van köze.
Szabó Magda: Az ajtó. Spirit Színház, Budapest, Árpád fejedelem útja 3–4.