Aida nincs lekenve boksszal

Mindig fontos az élő zene Mohácsi János előadásaiban, de operát most rendez először. Az Aida, amelynek szombaton lesz a premierje az Erkel Színházban, tavaly előbemutatóként szerepelt a miskolci operafesztiválon. Nem lesz feketére mázolt Aida, sokkal figyelemfelkeltőbbek Remete Kriszta csodás jelmezei és a hatalmas sárgaréz ékszerek.

Áll a zenekari árokban Kesselyák Gergely, vezényel, és néha felénekel a színpadra. A teljes zenekart várnánk, de „csak” zongorás próba van. Mohácsi nem törődik a magyar nézőkben rögzült korábbi Aida-képekkel. Látta az előző pesti rendezést, és megnézett egy 1984-es Metropolitan-felvételt is. „Csodálatosan mosolyogtam” – mondja. Itt nem lesz feketére mázolt Aida, nem enged testfestést. Végtelenül gyenge hagyománynak tartja, akárcsak az Othellóban. Azt mondja, nagy tanulság az Aidát rendezni, fontos munka, rendesen csurgott róla a víz.

Kesselyák Csaba első Aida-produkciója. Ez meglepőbb, mint az, hogy Mohácsi János először rendez operát
Kesselyák Csaba első Aida-produkciója. Ez meglepőbb, mint az, hogy Mohácsi János először rendez operát
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A meséből leginkább az érdekelte, hogy zsigerel ki egy országot a háború, és mit pusztít el maga körül. Az operajátszást sem akarta kiforgatni a sarkaiból Mohácsi. Figyelembe veszi, hogy az operaéneklésnek szabálya és az Erkelnek mindennél nagyobb nézőtere van. A kettős szereposztásnál kicsit macerás, hogy mindenkire jusson elég idő. Furcsállja, de tiszteletben tartja, hogy az énekesek nem szeretik nézni és hallgatni a másikat. Ettől függetlenül a próbán épp mindkét Aida jelen van, a nézőtéren ülő Sümegi Eszter légúti betegségét zöld orvosi maszk jelzi, a színpadon Boross Csilla próbál a másik szereposztás Radamesével, Fekete Attilával.

Kesselyák Gergely – aki az egyik legfontosabb műnek tartja az Aidát – szeret prózai rendezővel dolgozni. Mint mondja: új szempontokat hoznak be. A próbafolyamat szervezésében kell nekik segíteni, rendezéskor nem kalkulálják bele, hogy nincs külön zenei próba. A karmester mindig meghallgatja a művészt, megpróbálja megérezni, hogy szereti énekelni a szerepet. Szerepelnek a produkcióban az artistaképző növendékei is, zsonglőrködnek, szaltóznak és másznak. Végtelen türelemmel és természetességgel közlekedik körülöttük az Amnerist játszó Komlósi Ildikó. Egyezkedik Kesselyákkal, meghallgatja Mohácsi instrukcióit, karakteres kézmozdulatokat egyeztet. Amnerist valószínűleg álmából felkelve tudná, a világ legnevesebb operaszínpadán énekelte már. Nagy port kavart 2006-ban, amikor a milánói Scalában partnere, Roberto Alagna megsértődött, mert a nézők kifütyülték, és otthagyta Komlósit a duettjük előtt.

 

AIDA
Erkel Színház, április 10. és 14. Budapesti Tavaszi Fesztivál

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.