A szivárvány alatt

Ha tényleg lesz áldás az idei hangversenyévadon, tudom, kinek kell köszönni: Philipp Györgynek és a rengeteg gyereknek, meg a néhány felnőttnek, akik előadták Britten művét, a Noé bárkáját a Fesztivál Színházban. A néhány felnőttbe az ember magát is besorolhatja, hiszen ez a darab lényege, a közönségnek is énekelnie kell.

Nyilvánvalónak látszott, hogy itt fog bukni a koncepció, Britten azt akarta, hogy szűnjék meg a különbség a pódium két oldalán, a nézők érezzék maguknak a darabot, hiszen ők adják elő, de mi biztos nem fogjuk előadni. Még ha akadnak is lelkes lények, akik örömmel csettintgetnek, tapsolnak, dobognak a lábukkal, amikor kitör a vihar, a legjobb indulattal sem fogunk angol egyházi énekeket zengeni, azon egyszerű oknál fogva, hogy nem ismerjük őket.

Erre a problémára azonban nagyon egyszerű megoldást talált a rendező-karmester Philipp György: megtanította a kórusokat. Kiosztottak kottát, szövegeket, és gyerünk vissza az iskolapadba, átvesszük az anyagot, még egyszer és még egyszer, tényleg nem is olyan bonyolult. Van hozzá magyar szöveg, kicsit bikkfa a nyelve, de az eredeti sem Shakes­peare, kár ezen fönnakadni. Nem is akad fönn senki, a közönség énekel, mint a kisangyal, Philipp György okít, vezényel, letol, bár úgy tesz, mintha csak a gyermekkarnak szólna. Ami az első pillanatban fölösleges nézőszekírnak tűnik, arról hamar kiderül, hogy az előadás lényege: érezzük magunkénak a darabot, az előadást, ki tudja, még a ­MüPát is, ezzel a lehetetlen színű Fesztivál Színházzal együtt.

Bármilyen furcsa: megy. Kicsit mindenki szülőnek érezheti magát, aki valami misztériumjátékon nézi gyermekét, ő a barika vagy a homár a kis Jézus mellett, csak itt nincs homár, nincs Jézus sem, bár Noé a szövegben előrelátóan emlegeti nemcsak Krisztust, de Szent Jánost is. A nagy közösségi élmény majdnem odavezet, hogy az ember nem is érzékeli az előadást, csak a művet magát, nem azon gondolkodik, hogy szépen énekel-e Noéként Cser Péter, hanem hogy Britten mekkora zseni volt kis méretekben is, hogy tényleg nem érezni semmiféle megalkuvást, pedig gyerekekkel van tele a zenekari árok és a színpad két oldala is. Jobboldalt furulyazenekar, baloldalt ütősök, az árokban gyerekarcok, meg László Zsolt, aki az Úr hangja. De ha a zenei megvalósításon nem kell és legalábbis lelki érintettség miatt nem is nagyon lehet töprengeni, akkor is föltűnik, hogy mennyire jól neveltek ezek a gyerekek. Nem hátratett ke­zűek, egyenes derékkal ücsörgők, hanem fölszabadultak, boldogok, bátrak. Kijönnek a darab elején, és lökik a süketet, közeledik a világvége, a maják is megmondták, és nekünk most lehetőségünk van a főpróbára.

Nem is tudom. Noé története nem a világvége meséje, hanem az újrakezdésé, amit a koncertre, színházba járó ember minden szeptemberben átél, új évad jön új kalandokkal, mire vége lesz, hátha mi is új emberek leszünk.

Noé bárkája
Noé bárkája
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.