A romagyilkosságokról Berlinben
Meghívták a februárban megrendezendő 62. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába Fliegauf Benedek Csak a szél/Just the Wind című, a 2008-as és 2009-es magyarországi romagyilkosságok által ihletett új játékfilmjét – adta hírül a Berlinale sajtóosztálya. Lapunk információ szerint Szabó Istvánnak a Szőcs Géza államtitkári keretéből mintegy 150 millió forinttal megtámogatott Szabó Magda-adaptációját, Az ajtót viszont visszautasította a németországi fesztivál. A Tarr Béla által nulla forintos költségvetésből tető alá hozott „rendszerellenes” szkeccsfilm, a Magyarország 2011 berlini bemutatója még bizonytalan.
A Csak a szél című filmdrámát, melynek munkacíme Szállnak a varjak volt, a 2008 júliusa és 2009 augusztusa között történt, romák elleni merényletsorozat inspirálta. A teljes mértékben fikciós mű, amely az alkotók szerint műfaját tekintve leginkább pszichothriller, egy négy tagú cigány család egyetlen napját mutatja be, kora hajnaltól késő éjszakáig, miközben a környéken gyilkosok portyáznak és cigányokra vadásznak.
Az Alföldön forgatott film amatőr főszereplőkkel készült: Toldi Katalinnal, Lendvai Gyöngyivel, Sárkány Lajossal, Toldi Györggyel. A mellékszerepekben hivatásos színészek is láthatók: Egyed Attila, Végh Zsolt, Vasvári Emese, Törőcsik Franciska, Kaszás Gergő. Fliegauf Benedek korábbi alkotótársaival dolgozott újra együtt: a film operatőre Lovasi Zoltán (Rengeteg), vágója pedig Xavier Box (Womb) volt. A film vezető producere Mécs Mónika és Muhi András (Inforg-M&M Film).
Korábban a rendező az Origónak azt nyilatkozta a művel kapcsolatban: „Cigánynak lenni ma Magyarországon sokszor már önmagában is maga a borzongás. A gyilkosságok pusztán látványos kisülések. Az igazi feszültség sokkal mélyebbről ered: a hétköznapok szövedékéből.” Mécs Mónika producer lapunk megkeresésére azonban hangsúlyozta, a film története nem kapcsolódik direkt módon a valós eseményekhez, nem követi a nyilvánosságra hozott nyomozati anyagot, dokumentarista stílusról még elméleti szinten sincs szó. Az amatőr szereplők sem önmagukat alakítják, hanem színészként vettek részt a produkcióban – Fliegauf Benedek fikciós forgatókönyvének a dialógusait mondták el. Amúgy ez nem szokatlan, Fliegauf rendszeresen együtt dolgozik amatőrökkel.
A legújabb Fliegauf-film magyar-német-francia koprodukcióban készült, a teljes büdzséje mintegy 163 millió forint volt. Igaz, Mécs Mónika hozzátette, ezt a költségvetést még 262 forintos euró árfolyammal kalkulálták. Mint korábban hírül adtuk, a film finanszírozása többszörösen is problémás volt. A koprodukciós partnerek már 2010-re összeálltak, a Magyar Mozgókép Közalapítvány meg is szavazott 60 millió forintot, de a közalapítvány pénzét a Fidesz-kormány befagyasztotta, így már nem tudták kifizetni, ezért a forgatást le kellett fújni, illetve egy évvel el kellett halasztani. Mécs Mónika szavai szerint nagyon erős hit kellett az újrakezdéshez és a támogatók nélkülözhetetlen segítsége ahhoz, hogy a „holtidőben” elkészülhessen a mű. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium és Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium végül 10-10 millió forinttal támogatta a produkciót.
Noha a Magyar Nemzeti Filmalap anyagilag nem segítette a filmet, nem zárkózik el a továbbiaktól. „Nagyon örülünk annak, hogy a Fliegauf-film a Berlinale versenyében debütál, már tárgyalunk a producerekkel arról, hogy a Filmalap miként tudja támogatni a legeredményesebben a film első nemzetközi bemutatkozását, további fesztiváloztatását és értékesítését” - nyilatkozta Havas Ágnes vezérigazgató lapunk megkeresésre. Úgy tudjuk, a napokban ülnek le tárgyalni a produkcióval. Az, hogy a hazai közönség mikor láthatja a filmet, még kérdéses. Noha Mécs Mónika már hallott a filmművész szövetség és új vezetője, Tarr Béla február elejére tervezett hazai szemléjéről, a részvételüket egyelőre nem tudta sem cáfolni, sem megerősíteni. Hozzátéve: elképzelhető, hogy addigra kész sem lesz a film, mivel az utómunkálatok jelenleg is külföldön folynak.
Az 1951-ben alapított Berlinale az év első filmes világtalálkozója; a filmművészet és a filmszakma legfontosabb nemzetközi eseménye a májusi cannes-i fesztivál előtt. Magyar film tavaly is versenyzett a patinás rendezvényen: a Tarr Béla rendezte A torinói ló, mely az utóbbi húsz év legfontosabb filmes díjában, az Ezüst Medvében részesült. Az, hogy a Csak a szél című film hasonló sikert érhet-e el, még nem tudjuk, de biztató tény, hogy már világforgalmazója is van: a The Match Factory nevű német cég.