Nem szeretnek fizetni a zenéért a magyarok

A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége elkészítette a 2012-es magyarországi hangfelvétel-értékesítési statisztikákat. Az adatokat vizsgálva megtudhatjuk, hogy a fizikai hanghordozók értékesítése az előző évhez képest közel 22 százalékkal esett vissza.

Ez sorozatban a tizedik év, amikor a piac csökkenést mutat; immáron a 2000. évben elért csúcsnak nagyjából ötödét teszi ki az iparág teljes forgalma Magyarországon. A drasztikusan fogyó bevételek számos kiadó felszámolását, nemzetközi cégek kivonulását, munkahelyek százainak megszűnését hozták az elmúlt években - derül ki a Mahasz lapunkhoz eljuttatott közleményéből.

A 2005-től kezdve hazánkban is megjelenő digitális értékesítések - bár irányukat tekintve követik a nemzetközi, növekvő trendeket - sajnos még 2012-ben sem tudták érdemben, még részben sem pótolni a fizikai példányok értékesítésének hiányát. Még az utóbbiak drasztikus visszaesése mellett sem teszik ki a teljes forgalom 15%-át sem a digitális eladások.

A magyar lakosságra tehát sajnos továbbra sem jellemző a zenéért való erős fizetési hajlandóság; az előadók népszerűsége, a zenefogyasztás tömeges mértéke továbbra sem generálja a kellő bevételt, amely az újabb hangfelvételek megszületésébe történő befektetést, a jövőbeni zenei alkotások születését biztosíthatná.

A folyamatok irányának megváltozását, a digitális értékesítés megerősítését, a jövőbeni alkotások létrejöttét, a tehetséges zenei alkotók megélhetését igyekszik előmozdítani a FairPlay kampány is. Célja, hogy felhívja a figyelmet a zenészi, alkotói, előadói munka elismerésének kérdésére, és összekovácsolja a zenészeket a zenefogyasztó "fairplayerekkel". Azokkal a fiatalokkal, akik magukénak érzik az ügyet, akik maguk is tudják, látják, érzik, hogy a zenészek csak akkor tudnak további dalokat írni és előadni, ha az alkotó munkájukért ellenszolgáltatást is kapnak.

A zeneipar egészséges fejlődésének kulcsa, a legális forrásokból származó zene - online zeneboltok, streaming szolgáltatások, CD-k, koncertek, fesztiválok - fogyasztása hozzájárul ahhoz, hogy újabbnál újabb dalok szülessenek, szerzők és előadók tűnjenek fel.

A hazai zeneipar meghatározó elemei a könnyűzenei fesztiválok, így a kampányban is kiemelt szerep jut ezeknek. A Volt, a Balaton Sound és a Sziget fesztiválokon megjelennek a FairPlay aktivistái, a szerencsés fesztiválozók pedig visszanyerhetik a belépőjegyük árát. Semmi más teendő nincs, mint regisztrálni a Fair Play weboldalán.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.