A kirakatok alkonya
Bármely város utcáját megszépítő látvány helyett mára afféle szükséges rossznak számítanak a kirakatok. Sok bolton az látszik, hogy leszívesebben lefóliázná a kirakatát, hogy ne kelljen vele bajlódni (van, amelyik így is tesz), mert vevőt nem attól remél, hogy az a vonzó kirakatát látva ellenállhatatlan vágyat érez bemenni az üzletbe.
A szerkesztőségünk új helyén, a Corvin negyedben végigsétáltam a plázában, és alig-alig találkoztam olyan kirakattal, amelyik egy kicsit is érdekes, hívogató lett volna. Pedig itt aztán vonulnak az impulzusvásárlók le-fel. Ráadásul a bevásárlóközpontban többségében olyan üzletek vannak, ahol se a pénz, se a szakértelem nem hiányzik ahhoz, hogy kihasználják a kirakat adta lehetőségeket.
Ha pedig kimerészkedünk az egykor Budapest kereskedelmi főutcájának is számító Nagykörútra vagy az azt keresztező Rákóczi útra, akkor a látvány már egyenesen siralmas. Utcahossznyi szakaszokat lehet úgy sétálni, mintha egy több évtizedes időutazást hajtanánk végre. A budapesti kirakatnéző sétáknak kevés tere maradt. Nincs miért meg-megállni. A Nagykörút még nem ébredt fel, a Rákóczi út talán örökre elaludt, a Váci utca turistakorzóvá vált, az Andrássy út luxussugárúttá válását a válság megakasztotta.
Van rá magyarázat, miért éppen a piacgazdaság csaknem negyedszázada tette gyakran olyanná a magyar kirakatokat, mintha raktárak lennének, de azért örülni nem kell neki. Szebb lenne a főváros és minden település vonzó kirakatokkal. Akár még ösztönözhetnék is a városvezetők erre a kereskedőket, akik közül ma kevesen használják komoly reklámeszközként a saját portáljukat. A hipermarketeknek erre nincs szükségük, a láncba szervezett üzletek pedig reklámjaikkal, szórólapjaikkal házhoz viszik a kirakatukat azt remélve, hogy mire a bolthoz ér a vevőjük, már tudja, mit akarnak neki leginkább eladni.
De amikor a kép készült, 1971-ben még "dübörgött" a kirakatrendezés. A Szász Ferenc Iparcikk Kereskedelmi Szamunkásképző Iskola kirakatrendező tagozatának 60 végzős diákja közül láthatunk néhányat, amint éppen készítik a "szintvizsgakirakatukat". Maga az iskola még ma is dübörög, jogelődjeivel együtt éppen 125 éve képzi a hazai kereskedőket Budapesten, a 100 éve átadott patinás, VIII. kerületi épületében, de kirakatrendező tagozatnak már nem láttam nyomát az internetes kirakatában. Igaz, nem az a dolga, hogy munkanélkülieket képezzen, hanem hogy olyan szaktudást adjon a leendő eladók kezébe, amit az alkalmazóik használni is akarnak.
A kirakatrendezési képesség, szaktudás manapság nem tartozik ezek közé. Sokszor azon is elgondolkodom, mi is tartozik ezek közé egyáltalában, hiszen jó, a betérő vevőben lehetőséget látó, annak valamit eladni akaró eladóval elég ritkán hoz össze a sors. Lehet, hogy én gondolom rosszul, de ha boltom lenne, akkor fontosnak érezném, hogy eladni képes eladókat vegyek föl, ne legfeljebb visszaköszönni tudó unott biorobotokat minimálbérért.
A kirakatok és a rosszkedvű eladók sivárságából azért néha előtűnik a remény. Nemrégiben például egy cipőboltban este nyolckor egy nagyon kedves, fiatal eladó olyan előadást tartott nekem az ott árult lábbelik tulajdonságairól, hogy azt mondtam neki: most inkább kimegyek, mert ha még egy percet maradok, akkor biztosan rábeszél a jakbőrből készült méregdrága cipőre. A jakokról addigra ugyanis már olyan mélyreható ismeretekre tettem szert, hogy egyértelműnek látszott: ennek a cipőnek az élettartama szinte bizonyosan hosszabb lesz az enyémnél. Az a lány kereskedőnek született, ő is tudta és én is, amikor kimentem a boltból, hogy előbb-utóbb venni fogok egy jakbőrcipőt.
Ehhez az élményhez azonban először be kellett mennem a boltba, ahová korántsem azért tértem be, mert a kirakatba óriási jakot tettek. Igazából nincs is kirakat, az már a bolt, az üvegportálon benézve a plázákban sokszor már ezt látjuk, csak egy lábjegyzet a kirakatszerűség – atavisztikus reflexből. Magától biztosan nem éled fel a hazai "kirakatipar", pedig mekkora lehetőség, mennyi négyzetméter szemmagasságban. Akár a hazai reklámszakma is megláthatná benne az esélyt – ha másét nem, legalább a városszépítését. A "szociban" a kirakatrendezés afféle beugrónak is számított a reklámszakmába, például így kerülhetett valaki a hirdetések közelébe. Az akkori reklámlehetőségek között ráadásul egy-egy kirakat akár innovatívabb, kísérletezőbb is tudott lenni, mint egy reklám.
Bizakodásra az adhat okot, hogy a kereskedelem folyton változik, a már halódó eladási formákról, módszerekről időnként kiderül, hogy mégiscsak jók azok a vevőfogásra. A kirakat azoknak lehet üzlet, akik a nagy reklámcsatazajban nem érik el a vásárlóikat. A szép kirakatos bolt azoknak való, akik szeretik az igazi üzletet, ahová nem csupán azért megy be az ember, mert venni akar valamit, hanem azért is, mert jó érzés ott lenni.