A kerettörvényt meg kell tölteni

– A törvénymódosítás nem igényli az ­Európai Bizottság jóváhagyását, így nem érinti a társaságiadó-kedvezményt sem, amely pluszforrást nyújt a színi-, zenei és tánctársulatoknak – jelentette ki L. Simon László az előadó-művészeti törvény módosításának végszavazása előtt sajtótájékoztatóján. Valószínűleg kisebb kő gurul le az intézményvezetők szívéről, ha ez valóban így lesz. Ettől tartottak ugyanis legtöbben. Aggódni persze így is van miért, hiszen arra nincs garancia, hogy a támogatásokat évről évre visszavágó fenntartók nem csökkentik tovább az „apanázst”.

A törvény módosítását önálló képviselői indítványként három fideszes képviselő nyújtotta be: L. Simon, Németh Zoltán és Puskás Imre. A javaslatot hétfő este megszavazta a parlament. Ez nem volt kétséges a kétharmados kormányzó többséggel. De hogy mi változik, és ez mennyiben segíti vagy hátráltatja az előadó-művészeti intézmények, szervezetek életét, arra a legpontosabb választ a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének elnöke adhatta. Gyimesi László­ egyébként a hamarosan megszűnő Előadó-művészeti Tanács (EMT) elnöke volt, és feltehetően tagja lesz a helyette létrejövő Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanácsnak (NEÉT) is mint a szakszervezetek delegáltja.

Gyimesi szerint a kerettörvényként funkcionáló módosítás átfogó, és időt hagy az átgondolásra. Nagy teret ad ugyanakkor a végrehajtási rendeleteknek, amelyeknek kidolgozása a minisztériumokra vár – szakmai egyeztetések nyomán. A törvény finanszírozással kapcsolatos fejezetei csak 2013-tól lépnek életbe. A másik terület, ahol a változás érvényesül, a munkajogi: ezek a passzusok munkavállalói szempontból feltétlenül pozitív hatásúak.

Megváltoznak a törvény végrehajtását segítő grémiumok is. Az eddig 22 tagú tanács helyét a fent említett NEÉT veszi át, amelynek csak érdekegyeztetési joga lesz. Belekerültek viszont a cirkuszművészet és a bábos szakma képviselői is, és az utolsó pillanatban helyet kaptak benne a függetlenek, valamint újabb tagot delegálhattak a megyei jogú városok. Kiestek ugyanakkor a minisztériumok képviselői. Alakul azonban három másik bizottság, amely a miniszter munkáját segíti, véleményez, javasol, döntéseket készít elő. Ide a tagokat már nem a szakmai szervezetek, a fenntartók delegálják, hanem a kultúráért felelős miniszter nevezi ki – a területek elismert szakemberei közül. Ezek a grémiumok (a színházi legalább öttagú, a zenei és a táncos három-három tagból áll) dolgozzák ki azt a felosztási szabályzatot, amely az együttesek és intézmények állami támogatásának alapjait határozza meg. A tervezetet a NEÉT véleményezi, és javaslatai nyomán dönt róla a miniszter.

Az előadó-művészeti törvény módosításában a leghangsúlyosabb rész, hogy az eddigi hat kategória háromra szűkül. Gyimesi nem látja ezt tragédiának, mert a régi jogszabály szerinti csoportok között akadt olyan, amelybe összesen ketten regisztráltak. Komoly vita csak a hatos kategória megszűnése körül zajlott, amely a függetleneket fogta össze. Ennek az elnevezése azonban az elnök szerint félreértésekhez vezetett, ugyanis nem szakmai, hanem jogi függetlenséget definiált: tehát a fenntartó nélküli, és nem csak a kísérletező műhelyek regisztráltak ide. A módosítás a „műfaji besorolást” hangsúlyozza.

Az „új” törvény szerinti három kategória: a nemzeti, a kiemelt és a pályázati. Az első kettő a normatív támogatásban részesülőket hozza össze. Hogy pontosan kik tartoznak ide, az még homályos. Úgy hírlik, a vidéken működő, többtagozatos társulatokról van szó a Nemzeti Színház és az Opera mellett. Ennek persze csak akkor van – a gesztusértéken túli – jelentősége, ha többlettámogatással jár – mondja az elnök. Erre azonban csak a végrehajtási szabályok adhatnak majd válaszokat.

A nemzeti és a kiemelt kategóriák finanszírozási összetétele azonban a színházak esetében jelentősen változik. Eddig ugyanis két szempontot vett figyelembe a törvény: az önkormányzati hozzájárulás mértékét és a fizető nézőszámot. Ez utóbbit bizonyos szorzókkal emelték meg a kiemelt műfaji­ csoportokba tartozó előadások (például: opera, gyerek-, bábelőadás) nyomán. Az érintettek azt fájlalják, hogy kiesik a fenntartói szempont, így semmi sem ösztönzi támogatásra az önkormányzatokat. Bár nem tudni, hogy a hamarosan változó önkormányzati törvény miféle feladatellátási szerepet ír majd elő a testületeknek. Az persze tény, hogy az előadó-művészetre fordított összeg nagyjából 2/3-át eddig is az állam állta.

A mostani rendszer többrétegű lesz: normatív, objektivizálható és szubjektivizálható alapon osztó. Az első az előadásszámokhoz kapcsolódik. A második az előadások „milyenségével” kapcsolatos: ösztönző támogatást érnek például a klasszikus vagy magyar művek, a művészetpedagógiai programok, valamint a korhatárral kapcsolatos nézőtájékoztatási rendszer. Ebben nincs szerepe az egyéni értékelésnek. A harmadik rész viszont a minőségi és értékes produkciókat honorálja egyéni belátás szerint. Gyimesi ezt nem tartja üldözendőnek, amennyiben a mértéke csak ösztönző, és nem meghatározó.

Nagy kérdés persze, hogy mekkora­ lesz a torta, amelyet szétosztanak az előadó-művészeti területen. A 2008-as törvény nyomán 2009-től 3,5 milliárd forinttal több jutott a színházaknak, a zenei és táncegyütteseknek, intézményeknek. Ez az extra pénz azóta rohamosan csökkent. Az érintettek most valószínűleg azért drukkolnak, hogy ne apadjon tovább.

Olcsóbb működést ígér-e az új igazgatási rendszer? – kérdeztük Gyimesi Lászlót. Ezt még nem tudni, de az már látható: míg az Előadó-művészeti Tanács és a helyébe lépő érdekegyeztető grémium ingyen dolgozik, a miniszter által kinevezett bizottság tagjai honoráriumot kapnak.

 

A függetlenek garancia nélkül

A függetlenek „szenvedik meg” leginkább a törvénymódosítást. Ők ugyanis elérték 2008-ban, hogy a törvény garantálja az állami pályázati összeg arányát. 2013-ra azonban ezt a biztosítékot elvesztik, bár pozitív olvasat szerint a módosítás igyekszik a befogadó helyeket és a kőszínházakat arra ösztökélni, hogy fogadják be a struktúrán kívüliek előadásait. Ezek a produkciók azonban nem a nagyszínházakba valók, nem feltétlenül színházépületbe készülnek. L. Simon László egyébként többször deklarálta: szükség van a függetlenek produkcióira, az együttesek nemcsak a pályázati, hármas kategóriába kerülhetnek, hanem akár a kiemeltbe is, ha közszolgáltatási szerződést kötnek valamelyik önkormányzattal. Erre feltehetően kicsi az esély – vélik az érintettek. Ez a lehetőség talán inkább a zenei területen érvényesülhet. Erre már van is jó pár példa: a Concerto Budapesttel
a ferencvárosi önkormányzat, a Liszt Ferenc Kamarazenekarral pedig a szolnoki városháza kötött szerződést. Magyarországon egyébként 3200 önkormányzat van, és közülük csak 50-60 tart fenn előadó-művészeti intézményt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.