A Parlamentnél őrködik a Lajta

Péntektől a Parlament előtt állítják ki a Lajtát, a monarchiának ezt a híres folyami hadihajóját, amely már akkor negyvenhárom éves volt, amikor az első világháborúba elindult, ma pedig száz évvel több.

Móricz-Sabján Simon / Reuters

Egykor az osztrák-magyar birodalom flottájában tíz ilyen típusú hajó szolgált, azóta hét biztosan elpusztult belőlük, egynek (a Marosnak) a sorsa ismeretlen, egy (a Bodrog, munkahajóként) megvan Szerbiában és egy, az 1871-ben vízre bocsátott Lajta itt van nekünk, immár felújítva, egykori önmagára emlékeztető külsővel és belsővel.

Egykor ott volt Bosznia okkupációjánál, majd 1914-ben és 1915-ben Belgrád bevételénél, s részt vett 1919-ben a Tanácsköztársaság elleni ún. monitorlázadásban is. Kalandos sorsáról és néhány évvel ezelőtti rendbehozataláról e lap hasábjain is beszámoltunk. Régi hajókért bolonduló és minden követ megmozgató civilek mentették meg 2010-ben, köztük a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány és Margitay-Becht András fogorvos, aki még diplomáciai szálakat is megmozgatott, hogy az eladott folyami kotróvállalattal, a FOKÁ-val svájci tulajdonba került hajótestet Magyarország visszakapja, az alapítvány pedig akkor jelentős uniós támogatást szerzett a felújítási munkákra.

A Lajtából ugyanis a 2000-es évekre már csak a test maradt. Fegyverzetét még 1921-ben leszerelték, majd 1928-ban eladták egy folyamkotró vállalkozónak, aki elevátorhajóként használta a sóderkitermelésben. Innen került az államosítás után a FOKÁ-hoz, majd a privatizáció idején svájci tulajdonba, s vissza a Hadtörténeti Intézet és Múzeumhoz. Mivel a felújításra a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány nyert uniós támogatást, a Lajtát újjászületése után Neszmélyre vitték, és a hajóskanzenben állították ki. Innen kerül most a Parlament elé, ahol állandó kiállítási helye lesz a jégmentes időszakokban.

Felújításra vár a Bodrog is

Az első világháború kitörésének centenáriuma alkalmából felvetődött, hogy felújítanák a másik megmaradt dunai monitort, a Bodrogot is, amely Szerbiában található. A Bodrog 1905-ben állt szolgálatba, s ennek testvérhajójáról, a Temesről adták le az I. világháború első lövéseit Belgrádra. A Bodrog jelenleg a Tisa nevű kotróhajó kísérő hajója, s a ráépített állványzat segítségével a töltéseken átvezetendő zagyszállító csövet tartja, tudtuk meg Margitay-Becht Andrástól.

A monitort az 1887 és 1894 közötti, leglátványosabb állapotban állították helyre, dönthető kéménnyel, öt méter átmérőjű, hatalmas forgatható lövegtoronnyal, benne két 15 cm űrméretű löveggel, a parancsnoki toronnyal, két szórólöveggel, mentőcsónakokkal, fegyverekkel. A 2010-es felújításhoz lépest a hajón idén további rekonstrukciókat hajtottak végre a Hadtörténeti Intézet és Múzeum segítségével, például imitált szegecselt kivitelt kapott a lövegtorony, mert az eredetileg is szegecselt volt, újabb berendezési tárgyak kerültek a parancsnoki kabinba, a legénységi szálláson láthatóvá tették az eredeti padlószintet, a kazánházban pedig kiállítást rendeztek be a hajó történetéből, továbbá makettek, lövedékek is idézik a múltat. A Lajta egyébként saját erőből nem képes közlekedni, a benne található gőzgép rekonstrukciót villanymotor működteti az élmény kedvéért, ám a hajót a gépezet nem mozgatja.

Mindezt péntek reggeltől a közönség is láthatja a Parlament előtti rakpartszakaszon, éppen azon a helyen egyébként, ahol korábban a Dunába lőttek emlékére elhelyezett vascipők álltak, ezeket azonban néhány hónapja arrébbhelyezték.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.