A munkamániás ausztrál
Minden az Animal Kingdommal kezdődött. Egy ismeretlen ausztrál film robbant be a köztudatba a Sundance Filmfesztiválon 2010-ben. David Michod rendezése egy bűnözőcsalád portréja, amely a matriarchális társadalmi rendszer alapján szerveződik: a nagymama a főnök. „Igaz a történet, a család még mindig aktívan tevékenykedik Melbourne-ben” meséli Sullivan Stapleton színész. Hozzátéve: a film fikció, csupán néhány „tényállást” használtak fel. A rendőrök valóban vadásztak a családra, és az anya tényleg akár a gyerekét is képes volt feláldozni.
Ugyan a magyar mozikat elkerülte az Animal Kingdom, a világ boldogabbik felén szenzációként tartják számon. Stapleton és csapata büszkén érkezett a világ legfontosabb indie produkciókat versenyeztető eseményére, de a sikert nem várták, nem várhatták el, mivel nem tudhatták, hogy a kegyetlen hangvételű mozit mekkora lelkesedéssel fogadják majd. Az első vetítés után nyugodtak meg, amikor fülükbe jutott, hogy a mozikbeli sorban állások alatt kis túlzással minden beszélgetés úgy kezdődik: „Láttad az Animal Kingdomot?” Azután megnyerték a fődíjat, Quentin Tarantino pedig az év egyik legjobb filmjeként emlegette alkotásukat.
Stapleton ekkor úgy döntött, nem utazik rögtön haza Ausztráliába, néhány napot Los Angelesben tölt, és beszél egy-két ügynökkel. Azóta is egyfolytában dolgozik. „Még egy dolgot köszönhetek az Animal Kingdomnak” – mutatja a karján lévő tetoválást. Annyira komolyan gondolta a karaktert, hogy vállalt egy örök emléket, amelyet a 300 – A birodalom hajnala alkotói digitális utómunkával tüntettek el.
Akit Pisti sofőr tanított magyarul káromkodni Reuters |
„Kicsi a filmipar Ausztráliában, a szerepekért konkrétan harcolni kell”– említi Stapleton. Nem lehet színészként megélni, korábban neki is volt polgári foglalkozása is. Nem árulja el, mi volt az, de azt igen, hogy tudja, mi az a kemény fizikai meló. Munkatempója meg is kívánja a keménységet, mivel az év tizenkét hónapjából hetet a Strike Back – Válaszcsapás című akciósorozat forgatásával tölt, melynek során hajmeresztő helyzeteket is vállal. Ha rajta múlna, a kaszkadőrök munka nélkül maradnának.
Hogy emellett mikor van ideje olyan hollywoodi bombasikerek főszerepeire, mint a 300 – A birodalom hajnala, azt mondja, mázlista, hogy jól be tudja osztani az idejét. A kérdésre, hogy vajon mennyi ideig lehet ép ésszel sorozatot forgatni, kacagva azt feleli, hogy amíg lövöldözhet és hetente felrobbanthat valamit, legalább nem unalmas az élete – persze mi mást mondana, hiszen egy szex- és akció imádómacsót alakít. Ráadásul sokat utaznak is a szériával, ő pedig imád a helyi nyelvekkel ismerkedni. Be is dob egy-két íze magyar káromkodást, amelyeket egy Pisti nevű sofőrtől tanult.
Szemtelen felvetésünkre, hogy A birodalom hajnala nem igazán a színjátszásról szól, meglepő őszinteséggel helyesel. Igaz, azzal a megjegyzéssel, hogy míg Zack Snyder kasszarobbantó előzménye „csak” egy csata volt, a folytatásban Themisztoklészként ő egyesíti a görögöket a perzsák ellen, ezért jutott neki jó sok szónoklat, amelyekben azért a színjátszás morzsáit el lehet hinteni. Örül, hogy összetűzésbe kerülhetett Eva Greennel, mivel a francia színésznő nagyon jó, ha a rosszaságról van szó. És hozzáteszi: a nők igen veszélyesek tudnak lenni, pláne, ha kardot adnak a kezükbe. Eva Greennek pedig kettő is jutott.
Tegnap óta játsszák a mozik Zack Snyder kultikus képregény-adaptációja, a 300 folytatását, A birodalom hajnalát. Bár a folytatás talán nem a legjobb szó: a cselekmény ugyanis ugyanabban a korban játszódik, mint az előzmény. Csak épp nem a spártaiak, hanem az athéniak szemszögéből látjuk a Perzsa Birodalom és a görögök összecsapásait.