Inspirálja a kávézói moraj, de nem engedi le a főnöke? Itt a megoldás!

Felmérések szerint a kávéház moraja – úgy 70 decibelnyi zaj – jótékony hatással lehet a kreatív munkánkra. Feltéve, hogy éppen nem statisztikát készít, korrektúrázik vagy adót számol valaki. Alig egyéves az az ingyenes Coffitivity.com internetes oldal, amely két amerikai egyetemi diák, Justin Kauszler és ACe Callwood együttműködéséből alakult.

Van, aki a forgatagra esküszik, van, akinek elég a zaj
Van, aki a forgatagra esküszik, van, akinek elég a zaj
Móricz-Sabján Simon

Az első startupjukon dolgozva túl csöndesnek vélték irodájukat. Ekkor futottak bele az illinois-i egyetem kutatócsoportjának tanulmányába, amelyből kiderült: a kreativitást segíti a kellemes zaj, ezért szeretnek olyan sokan kávézóban dolgozni. A kutatást vezető adjunktus, Ravi Mehta a New York Times Well blogjának azt nyilatkozta: ha az ember egyetlen problémára fókuszál, igen gyakran képtelen a megoldást megtalálni.

A legjobb, ha félreteszi, és később visszatér. Azt is hozzátette, a visszafogott zaj kimondottan segít, hogy beszűkülve ne csak egyetlen dologra koncentráljunk. Kauszler ki is próbálta ezt, négy napig egy kávézóban dolgozott, és azon kapta magát, mennyire termékeny gondolatai születnek. Aztán jött az ötlet, azoknak is lehetővé teszik ezt a morajlást, akik otthon szeretnek kávézni, a főnökük nem engedi le őket a sarki presszóba vagy csak asztali gépük van.

Így született meg az ingyenes Coffitivity-oldal és app. A zajokat váltogatni is lehet, akinek az kell, rákattinthat a reggeli morajlásra, amelyből kihallatszik a kávéfőzőgép fortyogása, a csészék koccanása vagy a beszélgetés halk zsivaja. Választhatja az ebédidőt, tányérok-poharak finom ütődésével, nyüzsgő zajjal. Vagy ott az újabb lehetőség: az egyetemi kávézó hangjaival, nevetéssel, csacsogással, pénz- és tányércsörgéssel.

És most már van fizetős prémium kategóriás hang is: Paris Paradise, Brazil Bistro és a Texas Teahouse. Az oldalról induláskor csak az ismeretségi kör tudott, de így is száz látogató jött össze. A második héten már 45 ezren kattintottak az oldalra, amitől – mint nyilatkozták Kauszlerék – összeomlott a szerver. Mostanában, több mint egy évvel az indulás után, milliós nagyságrendű kattintásszámuk van, 650 ezer egyéni felhasználóval.

Ezt nagyban segítette, hogy kikerült olyan oldalakra is, ahol a legtrendibb technikai újdonságokat mutatják be, valamint hogy 2013-ban a legjobb 50 website közé sorolta a Coffitivityt a Time Magazine. A kimutatások szerint Szöulban van a legtöbb követője, a második helyezett New York, utána London, Los Angeles és Chicago jön a sorban. A felfrissített verzióban nemrég blogot is indítottak.

Az örök kételkedők mindenben találnak hibát. A legtöbben a valódi embereket hiányolják az egészből, azt állítják, jobban inspirálja őket a kávéházi forgatag, mint a zaj. Mások azért választják a virtualitás helyett a valóságot, mert feldobja őket, hogy „kiszökhetnek” a munkahelyükről, és szabadon dolgozhatnak.

52 perc munka, 17 perc pihenés

A Coffitivity a Facebook-oldalán megosztott egy írást arról, hogyan lehet a leghatékonyabban dolgozni. Itt, a Mashable.com cikkében nem a diszkrét alapzajról beszélnek, hanem arról, hogy 52 percnyi ülőmunka után 17 perc hasznos pihenő sokszorosára pörgetheti a munka hatékonyságát. Noha így nem jön ki a nyolc óra munka, de a sok kis 52 percbe sűrítve mindenki ügyesebben, kreatívabban megoldja a feladatokat. És hogy mi férjen ezekbe a 17 perces szünetekbe? Kis torna, séta, beszélgetés a kollégákkal –szigorúan nem a munkáról –, vagy egy szelet egészséges snack elmajszolása.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.