Ezek voltak a legkiemelkedőbb színházi teljesítmények – a kritikusok szerint

Nyilvánosságra hozta a Színházi Kritikusok Céhe az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit elismerő Színikritikusok Díjának várományos listáját. A legjobb előadások között van a nagy vihart kavart Pintér Béla-rendezés, A bajnok, a marosvásárhelyi produkció, A nyugalom és a budaörsi Liliomfi, amelyet ifj. Vidnyánszky Attila állított színpadra.
37. alkalommal adta ki a Színházi Kritikusok Céhe az előző évad legkiemelkedőbb teljesítményét elismerő Színikritikusok Díja-listát. A céhtagok legalább kilencven premier megtekintése után tizenöt kategóriában szavazhattak. Idén ezt huszonegy színikritikus tette meg, kategóriánként három-három díjazandó produkciót, illetve alkotót megjelölve. A dobogó tetején az a produkció áll, amely a legtöbb szavazatot kapta. De hogy melyek ezek, csak a magyar dráma napján, szeptember 21-én derül ki azon a gálán, amelyet Novák Eszter rendez a Budapest Bábszínházban. Az eseményen nyújtják át a céh életműdíját Székely Gábor rendezőnek, és itt díjazza a Színházi Dramaturgok Céhe az évad legjobb új magyar drámáját. 

A Katona József Színház hat kategóriában három produkciójával került a listára (A bajnok, Az Olaszliszkai, Sirály). Az Örkény Színháznak a Mesél a bécsi erdő hozhatja az elismeréseket. A színház zenei rendezőjét, Kákonyi Árpádot egyszerre két előadással az említett Ödön von Horváth-mű zenéjéért és a Zsámbéki Színházi Bázis, a Szkéné Színház és a MASZK Egyesület közös produkciójáért, a Kohlhaasért emelték ki. A Nemzeti Színházból – mint tavaly – Zsótér Sándor rendezése nyerte el a kritikusok tetszését. A Galilei életéből a legjobb rendezés, a legjobb férfi főszereplő (Trill Zsolt) és a legjobb női mellékszereplő (Törőcsik Mari) kategóriákba került egy-egy művész az előadásból. A Vígszínházat Stohl András képviseli az Istenítélet főszereplőjeként.

Két vidéki színház, a budaörsi Latinovits Színház Liliomfija és a kecskemétiek Macska a forró bádogtetőn-előadása, valamint három határon túli produkció szerepel a legjobbak között: a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatától A nyugalom, valamint a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Vízkereszt, vagy amire vágytok-bemutatója és Úrhatnám polgárja.

A független produkciók alkotóinak teljesítménye nemcsak a saját kategóriájukban szerepel, megtalálhatók a színészi alakítások, a gyerekelőadások és a díszletek szekcióban is. A Kolhaas című produkció három kategóriában várományos, a legjobb színházi zene mellett a legjobb független színházi előadásban, valamint rendezője, Hegymegi Máté a legígéretesebb pályakezdőben.

A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg:

Borbély Szilárd: Az olaszliszkai
Pintér Béla: A bajnok
Szálinger Balázs: Becsvölgye

A legjobb előadás:

A bajnok (Katona József Színház), Pintér Béla rendezése
A nyugalom (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat), Radu Afrim rendezése
Liliomfi (Budaörsi Latinovits Színház), ifj. Vidnyánszky Attila rendezése

A legjobb rendezés:

Máté Gábor – Az Olaszliszkai (Katona József Színház)
Zsótér Sándor – Galilei élete (Nemzeti Színház)
Bagossy László – Mesél a bécsi erdő (Örkény Színház)

A legjobb kommersz előadás:

Liliomfi (Budaörsi Latinovits Színház), ifj. Vidnyánszky Attila rendezése
Ma este megbukunk (Centrál Színház), Mark Bell rendezése
Nők az idegösszeomlás szélén (Budapesti Operettszínház), Réthly Attila rendezése

A legjobb független színházi előadás

A harag napja  (Krétakör – Trafó – Kortárs Művészetek Háza), Schilling Árpád rendezése
A te országod  (Forte Társulat), Horváth Csaba rendezése
Kohlhaas (Zsámbéki Színházi Bázis – Szkéné Színház – MASZK Egyesület), Hegymegi Máté rendezése

A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás:

A csúnya kacsa (HOPPart Társulat – győri Vaskakas Bábszínház), Tengely Gábor rendezése
Az időnk rövid története (ESZME – győri Vaskakas Bábszínház), Hoffer Károly rendezése
kettős:játék (Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház), Vidovszky György rendezése

A legjobb női főszereplő:

B. Fülöp Erzsébet – A nyugalom (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat)
Sárosdi Lilla – A harag napja (Krétakör – Trafó – Kortárs Művészetek Háza)
Tenki Réka – Egyasszony (Orlai Produkciós Iroda)

A legjobb férfi főszereplő:

Bányai Kelemen Barna – A nyugalom (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat)
Stohl András – Istenítélet (Vígszínház)
Trill Zsolt – Galilei élete (Nemzeti Színház)

A legjobb női mellékszereplő:

Csombor Teréz – Macska a forró bádogtetőn (kecskeméti Katona József Színház)
Jordán Adél – Sirály (Katona József Színház)
Törőcsik Mari – Galilei élete (Nemzeti Színház)

A legjobb férfi mellékszereplő:

Derzsi Dezső – Úrhatnám polgár (sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház)
Pálffy Tibor – Vízkereszt, vagy amire vágytok (sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház)
Tasnádi Bence – Az Olaszliszkai (Katona József Színház)

A legjobb díszlet:

Ágh Márton – Látszatélet (Proton Színház)
Adrian Damian – A nyugalom (Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat)
Cziegler Balázs – Az Olaszliszkai (Katona József Színház)      

A legjobb jelmez:

Benedek Mari – Macska a forró bádogtetőn (Kecskeméti Katona József Színház)
Füzér Anni – Az Olaszliszkai (Katona József Színház)
Bajkó Blanka Aliz – Úrhatnám polgár (sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház)

A legjobb színházi zene:

Kéménczy Antal  – A bajnok (Katona József Színház)
Kákonyi Árpád – Kohlhaas (Zsámbéki Színházi Bázis – Szkéné Színház – MASZK Egyesület)
Kákonyi Árpád – Mesél a bécsi erdő (Örkény Színház)

A legígéretesebb pályakezdő:

Hegymegi Máté
Hoffer Károly
Kovács D. Dániel 

Különdíj:

Hoffer Károlynak Az időnk rövid története című előadásért
Kelemen Kristófnak a Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk című előadásért
a Tünet Együttesnek a Sóvirág című előadásért

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.