A kuka, a költő meg öt nő

Megvan benne minden, ami a hatásvadászathoz kell. Szerelem, hősiesség, önfeláldozás, a hatalmat froclizó pimaszság, romantikusan kiagyalt bonyodalom és főképp bőségesen áradó verselés. A való világhoz annyi köze van, hogy remekül szolgálja a menekülést belőle, a megfeledkezést róla. Erre való Edmond Rostand Cyranója, ezzel is aratott sikert a naturalizmus és szimbolizmus szélsőségei között ingázó, az egyébként meg spleenes, világfájdalmas, dekadens századvégen. Mármint az eggyel ez előttin. Sohasem volt múltba repít – formájával és tartalmával egyaránt. Rá­adásul a maga nemében a legmagasabb színvonalon.

Farkas Dénes, Udvaros Dorottya és Fehér Tibor
Farkas Dénes, Udvaros Dorottya és Fehér Tibor
Eöri Szabó Zsolt

Szokás mostanában az ilyen darabokat kiindulópontként, dobbantóként, összehasonlítási alapként használni. David Doiasvili­ grúz rendező a Nemzeti Színházban el is követ mindent, amit a posztmodern szellemében illik művelni egy jól megírt darabbal. Dekonstruál és rekonstruál, azaz apró darabokra zúzza Ábrányi Emil szépelgésben felülmúlhatatlan fordítását, és végül, akárcsak az előadásban a lisztet a rostán át, a színpadra szórja.

A módszerrel önmagában semmi bajom, sok minden kijöhet belőle. Akár még gondolati tartalom is. Az a gyanúm azonban, hogy ­Doiasvilit az ilyesmi csöppet sem izgatja. Valószínűleg nem gondolatokban, hanem képekben gondolkodik. (Értelmesebben ezt a látásmódot aligha lehet leírni.) A Nemzeti színpadtechnikáját alaposan kihasználó látványt is maga tervezte. Csak hát engem ezek a trükkös képek sem tudnak elvarázsolni. Még szépeknek sem találom őket. Főképp a fekete és a fehér, néha a szürke változataival dolgozik, akárcsak Vidnyánszky Attila, a Nemzeti direktora.

Az meg, hogy a darab tartalma mennyire nem érdekli a rendezőt, a főszereplők kiválasztásából is kitűnik. Mert mégis arról szólna a történet, hogy van egy szellemes és okos, ám csúnya férfi meg egy kuka szépfiú. A telhetetlen Roxane-nak mindkettőre, a szellemes költőiségre és a külső szépségre is fáj a foga. Férfiszépség dolgában ugyan nem érzem magam különösebben kompetensnek, de az az érzésem, Fehér Tibor és Farkas Dénes között nem működik igazán relevánsan ez a különbség. Amúgy fizikai munkának egészen fantasztikus Fehér Tibor teljesítménye, talán színészinek is az lenne, ha értelme volna.

Az öt Roxane közül a fiatalabbak – egyébként és egyéb szerepeikben nagyon tehetséges egyetemi hallgatók, Mikecz Estilla és Ács Eszter – is leginkább egy fizikai kunszttal tűnnek ki: fekve végiggurulnak a színpad egyik szélétől a másikig, és nem tévesztik el az irányt. Az érettebb Roxane-ok közül Nagy-Kálózy Eszter harcia­san derűs amazonja és Udvaros Dorottya tolókocsis, hűséges vénasszonya igen jó, Söptei Andrea kicsit belemerevedik a szerelmes versbeszédet erőszakosan követelő költői lélek elővarázslásába.

A rendezőnek egyébként van gunyoros tartalmi ötlete is: az áhított nőt egyedül a gonosz Guiche gróf – csak Dögisként emlegetik – kapja meg, ugyanis egyszerűen megerőszakolja. (Olt Tamás amúgy is szinte élvezkedik a szerepben.)

Nem állítom, hogy nagy eszme, de legalább érthető.

Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac

Nemzeti Színház

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.