Ebbe egyszer még belehalunk

Érdemes-e azon siránkozni, mit hallgat a magyar, vagy máshol sem igényesebbek az emberek? Az ebben a hónapban tizedik születésnapját ünneplő YouTube magyarországi nézettségi listái – vicces videók és ostoba slágerek minden mennyiségben – elgondolkodtatóak. Az összesítés érdekes tendenciákra is rávilágít.

„Sokszor volt nekem, miután kidobtak a menhelyről, hogy nem volt kajám, és éheztem az éhségtől.” Ez egy részlet Magyarország utóbbi tíz évének legnézettebb nem zenei You-Tube-videójából. Az előadók – Béla és Pista, valamint a formáció névadójaként funkcionáló eb, Pam-Kutya – vélhetően már nem éheznek az éhségtől, ha milliomosok nem lettek is paródiáiknak köszönhetően. Amelyekről nehéz volna azt állítani, hogy hármasnál jobb járna értük magyarórán. Ámde iktassuk most ki a bennünk rejlő nyelvtanzsarnokot, és inkább nézzük meg, mit mond el rólunk ez az összesítés.

Majka a Belehalokban. Az internet az elégtétel
Majka a Belehalokban. Az internet az elégtétel
Forrás: YouTube

A lista nagy nyertese Majka és Curtis: a páros Belehalok című dala a külföldi klipeket is tartalmazó összevetésben és a magyar listán is győzött 31 millió fölötti letöltésszámmal. Olyanokat előzött meg, mint a fehér öltönyben büntető kubai-amerikai Pitbull vagy a Gangman Style-őrületet a világra eresztő koreai PSY. Az ózdi rapper gyakran panaszkodik, hogy a rádiók ignorálják az interneten rekordokat döntő számaikat – hát itt az elégtétel.

A duó mögött Fluor Tomi Mizu című partihimnusza végzett, amit viszont orrba-szájba játszottak a rádiók. A képlet összeáll, mint két kicsi Lego: fordítsd le ügyesen a nemzetközi trendeket, mint Fluor és producere, Pixa, vagy csinálj olyasmit, ami periferikus, és hagyd, hogy a netes közönség rád találjon (lásd még: Nótár Mary). A kulcsszó az egyszerűség, s ez nem feltétlenül pejoratív. Ha pedig nem tudsz újat alkotni, parodizálj: PamKutya mellett két Irigy Hónaljmirigy-kisfilm került fel a nem zenei videók listájára. A YouTube demokratikus voltát az is mutatja, hogy a DIY, azaz csináld magad videók is lehetnek éppoly nézettek, mint a befutott előadókéi. A YouTube tíz év alatt kinevelte a saját sztárjait. Közülük kiemelkedik a mulatós zene kiskirálya, Kis Grófo, aki No roxa áj című gigaslágerével az összesített listán a hetedik, a magyaron a harmadik helyig jutott.

A magyar nyelvű számok top 10-e azt is mutatja, hogy jókora fáziskéséssel bár, de a hiphop a hazai popzenében is meghatározóvá vált: Majkáék, a Punnany Massif és a Children of Distance mellett az elektróval befutó Fluor is ebből a stílusból érkezett. Sokat dob a nézettségen egy rangos sportesemény: Shakira 2010-es vb-himnusza, a Waka Waka ötödik az összesített listán, amelyen a Messi-kultusz is tetten érhető: a Turkish Airlines spotja, amelyben a futballista és a kosárlabdázó Kobe Bryant froclizza egymást, egyetlen reklámként került a tíz közé a nem zenei videók között.

Fejtegethetnénk, miként lehet, hogy Kiss Tibi Most múlik pontosan című száma nem a Quimby, hanem a Csík zenekar előadásában került a tíz közé, és mehetnénk tovább is a társadalmi jelenségek feszegetésében: a Bogyó és Babóca hatmilliós nézettsége láttán vizionálhatunk a családfenntartásba belegebedő apukákat meg otthon hősiesen küzdő anyukákat, akiknél egy idő után elszakad a cérna, és beültetik a gyereket a YouTube elé. Tíz év múlva kiderül, ők mit néznek és kit parodizálnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.