Júliusban Kanadába viszik Munkácsyt
Ami meglepő annak tükrében, hogy 2009-ben Kósa Lajos, Debrecen polgármestere még azt nyilatkozta: „a legfontosabb szempont, hogy a képek együtt legyenek láthatók a cívisvárosban”. Most azonban úgy tűnik: mégis az anyagiak döntenek. A Déri Múzeumban évek óta együtt látható Munkácsy Mihály három grandiózus alkotása: az Ecce Homo!, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt.
Az Ecce Homo! a múzeumot fenntartó debreceni önkormányzaté, a Golgota Pákh Imre műgyűjtőé, aki a festményt tartós letétbe adta 2016-ig, a Krisztus Pilátus előtt pedig a kanadai Art Gallery of Hamilton tulajdonában van. Mivel a tengerentúli intézmény 2009-ben öt évre adta kölcsön a képet évi 50 ezer dollárért, az idén vissza kell szállítani Kanadába.
Megoldás egyelőre nincs. A helyzetet nemcsak az bonyolítja, hogy Debrecennek nincs pénze a mű megvásárlására, hanem az is, hogy a festményt a kanadai kulturális örökség részének nyilvánították, így az ottani múzeumoknak elővásárlási joguk van rá. Az ügyről Nehéz Attila, a múzeum sajtóreferense azt mondta: ha új megállapodás nem jön létre, a képnek július 31-ig vissza kell érkeznie Kanadába.
De ha a szerződést meghosszabbítják, a kanadai adótörvények szerint akkor is vissza kell vinni a tengerentúlra, majd újból elhozni Debrecenbe. Hozzátette: kormányzati szinten folynak tárgyalások a megvásárlásáról. A debreceni városháza azt közölte: kiemelt fontosságú cél, hogy a trilógia a Dériben maradhasson, s az illetékesek keresik „a legegyszerűbb, leghatékonyabb jogi és pénzügyi megoldást”. Szerettünk volna képeket készíteni a teremben, de az intézményvezetőség nem engedélyezte.
A Munkácsy-trilógia
A Déri Múzeum Munkácsy Termében látható, Krisztus szenvedéstörténetét feldolgozó három képet csaknem másfél évtizedig készítette a művész. 1880-ban kezdte a Krisztus Pilátus előtt megfestését. 1884-ben már kész volt a Golgota is. A betegséggel küzdő művész utolsó alkotásaként a trilógia harmadik – a történet szerint második – darabját, az Ecce Homo!-t 1894-ben fejezte be.