Dialógusok és magánszámok

Miheztartás végett ott a bejáratnál a Correspondances, Farkas István híres mappája. A tíz színes litográfia, amelynek óvatos szürrealitásához a költő és művészetíró André Salmon írt prózaverseket huszonkilencben Párizsban, és amely így valóban szöveg és kép, irodalom és képzőművészet programként vázolt kapcsolatának klasszikus példája.

Az egyik példája. Az a változat, amikor kész műhöz ír illeszkedő, esetleg opponáló, parafrazeáló és frazeáló értelmezést költő, író, esszéista, és amelynek csaknem jelenkori, alig harmincéves szép utódja a Szentendrei Műhely Galéria Kép – vers című kiadványa. Ha tetszik, fordított illusztráció is, mert Barcsay-nyomathoz Weöres, Kornisshoz Tandori, Konokéhoz Fodor András írt – valóban kézzel szépírt – akkor versszakokat.

Finom, intim és érlelt összművészeti alkotás ez, amely – igaza van a bevezető szövegnek – csaknem egészében hiányzik-hiányzott a hazai kultúrából. Akkor, a múlt század elején, amikor ez műforma Európában – kivált Párizsban – első virágkorát élte, nálunk a hasonlítható eredmények legfeljebb igényesen illusztrált Kner- és Tevan-könyvekig terjedtek, a bibliofilián túl addig az exlibrisgyűjtésig, amelyben a megbízást adó polgár átmenetileg Gyula pápának érezhette magát. Bemutatni és kortárs teljesítményekkel népszerűsíteni tehát ezt a klasszikus műfajhatárokat tagadó törekvést mindenképpen érdemes, és ahogy mondani szokás, hézagpótoló.

A hagyományos szereposztás szerinti is, amikor a dán Pedersen illusztrál színpompás, expresszív és fegyelmezetlen nyomatokkal francia költő-esszéistát, a francia Miotte spanyol író-filmrendezőt, és az ugyancsak francia Agosti káprázatos akvarellt fest libanoni származású honfitárs költő szövegéhez. Az illusztrációk értelmezések, többnyire nonfiguratívok, ábrázolást úgyszólván sosem látunk. Mi több, a brit Tyson–Christie szerzőpáros JCB címen rokonnak láttatja Joyce-t, Cage-et és Beckettet, közösségük alapja a közös leporellóban néhány Mondrian-utódként komponált elegáns lap. Jobb tehát, ha most már tudomásul vesszük, hogy ehhez a függetlenedéshez a művészetnek joga-oka van. Ha az irodalmat annak tekintjük, ami ebben az esetben: apropónak, hivatkozási alapnak, a produkciót pedig autonóm, öntörvényű alkotásnak.

Akkor nem kell töprengenünk azon, hogy Yvan Goll expresszionista meg szürrealista volt, főképp romboló vezérfigura a múlt századi klasszikus avantgárd szemében, és zavartalanul méltányoljuk Vera Molnar/Molnár Vera végtére is geometrikus fegyelmű betűsorait. Szuverén alkotások, irodalomra emlékezve: Lévay Jenő Pilinszky-illusztrációnak ajánlja lapjait, amelyeknek nonfigurációja meglepően, de nem hatás nélkül került Braille-írással domborított papírlapokra, Nemes Judit geometrikus absztrakciók közé illeszt vélhetően lírai szövegeket.

Az önállóság azonban a könyvkötészetben diadalmaskodik igazán. A jobboldali terem fő attrakciója és a kiállítás leglátványosabb része a könyvkínálat. Magánkollekciók, geometrikus absztrakciót gyűjtő és kiadó vállalkozások válogatása, amely színben, fantáziában és materiális minőségben egyaránt rendkívüli. Itt már régen nem érvényesül a régi szabály, miszerint a borító az írott mű reklámja, netán közvetítője, itt már szabadon szárnyal a tervezői – minthogy a kiállítást rendező Nyitott struktúrák is e hagyományt követi, a konstruktivista tervezői – invenció. Lautréamont, a szürrealizmus ősatyja egymást fedő kék és sárga négyzetek mögött, az utód Queneau csupa derékszögben, Marinetti téglalapok statikus rendjében.

De: malevicsi finomságú négyzetek, gyönyörű vászonra nyomott derékszögek, és Malaparte fekete-fehér borítója egy vörös csíkkal maga is költemény. Már régen nincs szó mappákról, szöveg és ábrázolás kölcsönhatásáról is kevéssé, de ha nehéz volna is megmondani, miről is szól ez a kiállítás valójában, látványos és olykor valóban hézagpótló.

Az irodalom ebben az esetben apropó, hivatkozási alap
Az irodalom ebben az esetben apropó, hivatkozási alap
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.