Polonius mint bunkó néző

Kétesélyes minden nyílt próba. Bagossy László rendező nem a nézőűző, hanem a kedvcsináló verziót választotta, és ebben partnerek a színészek. A készülő Hamlet-előadásába a nézői (rossz) szokások közül kettőt be is épít. Nyílt próbán ülünk az Örkény Színházban, és nagyon röhögünk. Nem csak mert mulatságos, ahogy az Első Színész szavalása közben – rendezői instrukcióra – Polonius cukros zacskóval matat. Előbb a zsebében nem tudja kibontani,majd előveszi, és úgy tépi fel, hogy szétgurul a fél tasak. Talán nem is szórakoznánk annyira Csuja Imrén, ha két perccel előtte, kettővel arrébb a sorban nem cukorkázott volna hosszasan egy hölgy. Ilyenkor ráismer magára a szomszéd? Vagy fel sem veszi? Dühös? Szégyelli? Vagy nevet ő is, félrenyelve a torok kéményseprőjét?

A másik nézőcsúfoló az előadás közben felvett mobiltelefon. Ez is szórakoztatóan „bunkósítja” Poloniust. Minden színésznek van legalább egy idevágó története. Gálffi László például a Philoktétész tévéfelvételére emlékszik: amint egy hölgy először belesuttogott a mobilba, majd a nézőtéri ajtót takaró függöny mögé beállva, jóval hangosabban folytatta a beszélgetést. Csuja az egyik Novecento-előadás első sorából jegyzett meg egy nézőt, aki félhangosan belebúgott a mobiljába: „Ügyvéd úr, színházban ülök… Nem rossz” – kapta ráadásként az azonnali nézői kritikát.

A dán királyfi történetét akkor mutatják be, ha van alkalmas Hamlet. Ezt mondja a próba előtt a direktor, Mácsai Pál is. A szereposztás ismertetése előtt tudni lehetett, hogy a társulat Hamletje csakis Polgár Csaba lehet.

S újrafordíttatták a darabot, méghozzá a legkurrensebb Shakespeare-fordítóval, Nádasdy Ádámmal.

Egyelőre próbadobogó-jelzések mutatják, a díszlet többfunkciós lelátó lesz: színházi nézőtér, és ha kell, sportstadion. A próbán a színházi részt veszik. Először Hamlet a Színészeket, Pogány Juditot és Gálffi Lászlót kéri, eljátszanák-e Gonzago meggyilkolását. Előtte monológot kér tőlük, de úgy, mint mikor a rajongó megállítja idolját az utcán, szavalatot vár tőle vagy a komikustól a közértben egy jó viccet. Polgár királyfi ja női ruhában rohangál, a nyakrészbe beszúrva egy műnapraforgó. Se nem tipeg, se nem riszál, ülve, szétterpesztett lábbal pisztolyt passzíroz apró retiküljébe. Később úgy lövöldöz a levegőbe, mint egy cowboy az általános iskolai farsangon. Vagy negyventagú statisztéria asszisztál majd az előadáson, egyelőre Bagossy tanítványai, a színművészeti egyetem harmadévesei modellezik a tömeget, színházi személyzetet és a zenekart. Közülük választotta a rendező Opheliát, Horatiót, Laertest és Fortinbrast: Kókai Tündét, Novkov Mátét, Patkós Mártont és Dóra Bélát. Három szerepet játszik Gálffi László, az Első Színész mellett Hamlet atyjának szellemét és a Sírásót is. A rendező és a színész azt a nyomatékos jelet keresik, ami mind a három szerepben visszatér, és ami emlékeztetheti Hamletet az apjára. A kéz hátsó kulcsolását javasolja Gálffi.

„Éjszaka, éjszaka, mindenkinek van egy kis vérszaga” – üvölti a Neurotic együttes nyomán Hamlet, majd rácsatlakozik Shakespeare-re. Egy kis őrülettel, egy kis depresszióval, egy kis zenével, egy kis szerelemmel, egy szellem bemondás nyomán – sok-sok vér árán – keresi az igazságát.

Slammelni Hamlettel

Az idén 30 éves, de Magyarországon csak az utóbbi években vált egyre népszerűbbé a slam poetry. Március 21-én 22.30-tól az Örkény Színház és a Budapesti Tavaszi Fesztivál közös Hamlet-bemutatója alkalmából rendeznek tematikus slamversenyt a hazai mezőny ismert szereplőivel.

Pogány Judit, Gálffi   László, Polgár Csaba és Csuja Imre
Pogány Judit, Gálffi László, Polgár Csaba és Csuja Imre
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.