A Diótörő legyőzi az Egérkirályt

Alagsori kicsi helyiség a szegedi gyermekklinikán. Dehogyis színpad, faltól falig 3-4 lépés, de most ide várják a Szegedi Kortárs Balett művészeit. Az egyszerű kórházi székek zsöllyévé változnak. Gyülekezik a közönség: az alkalmi ruha fürdőköpeny, sál, kardigán. Krónikus betegek, a csecsemőtől a sápadt, lassú mozgású tinédzserig. Többeket az édesanyjuk kísér – ők együtt lehetnek a kórházban a gyermekeikkel. Megjelenik egy nagyon fekete hajú csecsemő is. Az édesanyja vállán nyugszik, aki maga is szinte gyerek még. A gyereklány-anyuka alig tudja levenni a szemét az ajtóban felbukkanó jelmezes táncosokról – talán sohasem látott még ilyet.

A diótörőt adják elő – úgy, ahogy itt lehet. Juronics Tamás Kossuth-díjas koreográfus egy székre kucorodik, és mesélni kezd. Díszlet nincs, Stahlbaum tanácsos házát nem lehet elmesélni. De Marika belibben – attól kezdve minden szem őt követi: a göndör vörösesszőke „haját”, a gesztusait, a mimikáját. Nem tánc, talán nem is színészet, csak a legegyszerűbb, de a leghatásosabb eszközökkel előadott testbeszéd, amit művel: a tekinteteket magára húzza Juronics kopasz fejéről és markáns szakálláról.

A nézők közt van, aki ismeri a mesét, de olyan is, aki sohasem hallott róla. Amit a kórházi alagsor rácsai közé szorított látvány nem tud elmondani, azt meséli a mesélő. Hogy a karácsony esti bábjáték kihozza a jót is, a rosszat is a nézőiből. Hogy Marika tovább álmodja a mesét, és a szeretet, az érintés életre kelti a Diótörőt, aki az álomban is legyőzi a gonoszt, az Egérkirályt. A szeretet és a képzelet segítségével kiemelkedhetünk a hétköznapi bajainkból, és legyőzhetjük a rosszat.

A behavazott erdőben a beteg nézők is részesei lehetnek a varázslatnak. Egyre önfeledtebben dobálják vissza, egymásra, de legfőképpen a meseszéken kucorgó Juronics Tamásra a hópelyhek táncában a stilizált hógolyókat. A roma gyereklány is legszívesebben felugrana, és vattagolyókat hajigálna – ha nem szundikálna a vállán a kisbabája.

– Figyelte a közönséget? – kérdem Juronicstól az előadás végén. –Mit látott rajtuk?

– Hogy nem engem néztek, hanem a táncosokat. A színes jelmezüket, a festett hajukat. A vizuális világ sokkal erősebb a verbálisnál.

– És a szülőkön mit látott?

–Hogy ők nem ránk figyeltek, hanem a gyerekeikre. Aggódva várták a pillanatot, amikor működni kezd a varázslat, és megjelenik az önfeledt mosoly a gyermekük arcán.

– Nem volt túl rövid a varázslat?

– De. Itt és most ennyire tellett. Az igazi varázslat mindig túl rövidnek tűnik.

– A krónikusan beteg gyerekek sokszor hónapokon át fekszenek nálunk –mondja Katona Márta, a gyermekklinika professzora. – Van közöttük, aki életében nem volt még színházban. Szegediként nagyon büszke vagyok rá, hogy van nekünk egy Kortárs Balettünk, amelyet a fél világ ismer, és a rengeteg egyéb dolguk mellett eljönnek hozzánk, leegyszerűsítik a darabot, hogy örömöt szerezzenek nekünk, és segítsenek gyógyítani. A kultúra gyógyít. Nagyon nehéz megélni egy súlyos betegséget, amin két dolog segít: ha a szülő itt lehet mellettük, és ha azok az örömök, amelyektől a kórházban el vannak zárva, a külvilágból ide jönnek a helyükbe. Nekem úgy tűnt, a művészek is mélyen megélték ezt a helyzetet.

Vannak olyan beteg gyermekek, akik nagyon szerették volna látni a műsort, de a betegség az ágyukhoz és az infúziós állványhoz köti őket. Az előadás végén a jelmezes táncművészek felmennek a kórterembe, és meglátogatják őket is. Ennél nagyobb örömöt a legprofibb előadással sem szerezhetnek: odahajolnak hozzájuk, és „életre keltik” őket, mint a mesehős Marika a Diótörő bábot, aki a szeretettől, elfogadástól erőre kapott, és le tudta győzni a gonosz Egérkirályt.

Juronics Tamás és táncosai segítenek feledtetni a bajt, a bánatot és a betegséget
Juronics Tamás és táncosai segítenek feledtetni a bajt, a bánatot és a betegséget
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.