Aki csak önmagára emlékezik

A belga Wim Vandekeybus (1963) táncos-koreográfus, filmrendező, fotográfus stb. 1986-ban alapított társulata egy üstökösszerű karrier első nyerseségét mutatta be a turné budapesti állomásán.

Az 1987-es, Bessie-díjas mű felújítása a flamand reneszánsz ember hajdanán úttörő fizikai színházának sűrítménye: a kockázatvállalás, a veszélykeresés, a határátlépés elegye.

A Thierry De Mey és Peter Vermeersch atonális, kakofón (értsd: zaklató) zenéjére készült, akrobatikus csinálmány számos részletében a remektől a virtuózig terjedő skálán imbolyog, egészében viszont szertelen, hevenyészett, avatag modorosság. Az önképzett mozgáskomponista tüntetően fittyet hány a dramaturgiára, nála – szó szerint – ahogy esik, úgy puffan, maszkulin munkáinak kötőanyaga a káosz, a virtus és a svung. Az arányérzék nélküli, ismétlésekre épülő duhajkodást hét túlfeszített, agyonvariált jelenettömbből eszkábálták össze. A szinte fizikai korlátok nélküli, ragyogó előadók – négy nő, öt férfi – lankasztóan hosszasan dobálják az ytongtéglákat, trappolnak, dobognak, rohannak, ritmusra vetődnek-zuhannak, ádáz nemi háborút folytatnak. Szusszanásként törülközőt hajtogatnak, tollpihét fújnak, feltisztítják a meszes padlót, portalanítanak. Vesződnek, akár a gályarabok, miközben az arcképük sincs fönn a kompánia honlapján; nyilván, mert nagy a fluktuáció. Fenntartom, amit 2009-ben, a nieuw Zwart (újFeketeség) kapcsán írtam a polihisztor dühöngőjéről: „tevékenységi köre a test öncélú kizsigerelése és a l’art pour l’art rombolás”.

Mindeközben elsikkad a lényeg; hogy az erőszak, a pusztítás, a destrukció, az állandó és fokozott harci készültség, a szüntelen rizikó- és konfliktushajszolás mozgatórugója a páni félelem az intimitástól. Megejtő szkeccs, amikor Jorge Jauregui Allue ölébe ül egy lány, átkarolja a megdermedt férfiút, aki hamarosan burleszkbe illő módon hámozza le magáról a pulóverét, hogy azt ráadja a belé csimpaszkodó fehérnépre. A méregzsák együttes vezető sokat tud arról, mitől beteg, korcsosult el ez a magát fölemésztő hímvilág, de idővel elérzékenyült erodálódó életművétől. 2006-ban műsorra tűzte retrospektívjét, a húsz év terméséből összefércelt Spiegelt (Tükör – Önarckép táncosokkal), esetünkben pedig elővette a pályakezdésnek ígéretes, ám hibáktól és mára kliséktől düledező zsengéjét. Legutóbbi darabja, a májusban majd szintén a Trafóban látható booty Looting választ adhat rá, mindez kapuzárási nosztalgiázás, túlburjánzó nárcisztikum vagy egy elmélyülő válság következménye. Netán mindhárom.

A regisztrálás erejéig: múlt hétfőn harminc ország 1382 mozijában vetítették, élőben, milyen földöntúli művészetet produkált napjaink legbecsültebb prímabalerinája, Natalia Oszipova az Angol Királyi Balett lélegzetelállító Giselle-jének címszerepében. Ujjonghat, aki látta e korszakos teljesítményt.

Ultima Vez: Amire a test nem emlékszik
Trafó Kortárs Művészetek Háza

 

Szinte fizikai korlát nélküli, ragyogó előadók ádáz nemi háborúja
Szinte fizikai korlát nélküli, ragyogó előadók ádáz nemi háborúja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.