...és van a Missa solemnis

"Van Michelangelo Sixtus-kápolnája, és van a Missa solemnis" – mondta Romain Rolland. Ezek lennének azok a legnagyobb művek, melyek átlépve generációkon és korokon, az örökkévalóság üzenetét hordozzák. Talán azért volna még pár ilyen átlépő a zeneművészetben (is), de az biztos, hogy a Missa solemnisre érdemes leginkább emlékeztetni. Azért, mert a legnagyobbak közül ezt játsszák legritkábban.

Mert k... nehéz. Beethoven jól megkínozza a négy szólistán kívül az egész zenekart és pláne a kórust. Az élvonal alatt a Missa solemnisszel próbálkozni reménytelen. El tudom képzelni, hová kívánták a Nemzeti Filharmonikusoknál és a Nemzeti Énekkarnál foglalkoztatott háziasszonyok családtagjai Beethoven Lajost és az UNICEF-et 2009-ben, amikor a szenteste előtti két napon adták elő a gyerekszervezet javára a Missa solemnist Szegeden és a Művészetek Palotájában. Anyjuk az Et vitam venturi... egzaltált, gyilkos szólamával gyötrődik ahelyett, hogy...

A MüPában felvett előadást hallhatjukmost. Naná, hogy az éjszaka közepén, amikor normális emberek nem tévéznek, normális hirdetők nem hirdetnek. A legértéktelenebb időt töltik ki a legértékesebbel, ilyen a mai kincstári értékrend.

A deista és szabadkőműves Beethoven meglehetősen bonyolult és szuverén kapcsolatban állt az égiekkel. Korának eloperásodott, hatásvadász egyházi zenéjét pedig rühellte.

Minden konvención és bevett viszonyuláson átlép, a mise minden szavát radikálisan újragondolja, nagyon markánsan értelmezi, és hatalmas érzelmi íveket jelenít meg félelmetes erejű zenei gesztusokkal. Ebbe a cirka nyolcvan percbe annyi nagy momentum sűrűsödik bele, hogy a következő lap végéig sorolhatnánk. Kezdhetnénk ott, ahol a magabiztos emberi méltóság bevezető zenekari akkordjait és a beköszönő szólisták kyriéjét hirtelen felváltja a christe eleison remegő aggodalma. Folytathatnánk a félelmetes kontraszttal az égi dicsőség nagy dobos-trombitás kirobbanása és a földi békesség csendes, aggodalmas óhajtása között a Gloria tételben. Azután jön a Credo négy hangból álló, döbbenetesen egyszerű és erőteljes motívuma, amely még jó ideig ott dübög az emberben minden Missa előadás után. Nehéz tőle megszabadulni. És hát az et incarnatus estben föltörekvő, egymásba fonódó énekszólamok a fuvola emeltyűjével, ami aztán átvált a crucifixus hideg rettenetébe, amelyen keresztül megérkezünk az et ressurexit... a capella hangjaihoz, mert magányosak vagyunk a feltámadásban, nem jön velünk a szimfonikus tömeg. És még hol vagyunk az emberi áldás melegségét és törékenységét hordozó hegedűszólótól a Benedictusban, a megbocsátó bölcs basszustól az Agnus deiben.

Malina János azt írta erről a 2009-es Missáról: „Kocsis lenyűgöző előadást hozott létre, és ez elsősorban éppen látomásos jellegével, a látomások erejével és szuggesztivitásával magyarázható.” Virrasszanak vagy rögzítsenek – de ne hagyják ki.

I!

02. 06.

KEZDÉS: 1.15

CÍM: MüpArt classic Beethoven: Missa solemnis

VEZÉNYEL: Kocsis Zoltán

KÖZREMŰKÖDIK: Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Nemzeti Énekkar

ÉNEKEL: Sümegi Eszter, Mester Viktória, Horváth István, Kovács István

CSATORNA: Duna TV

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.