Puritánok tündöklése

Kínos dolog és hálátlanság a Concerto Budapest teljesítményén háborogni. Kínos, mert mindig ilyenek, hálátlanság, mert ők hozták el ismét Budapestre Jevgenyij Koroljovot. De azért meg kell lennie: valami egészen szörnyűséges, ahogy ez a zenekar szól.

Mintha krokodilcsipeszt helyeznének az ember mellbimbójára és fülcimpájára, és minden vonómozdulat elektromos áramot gerjeszt, amit egyenesen a kényes helyekbe futtatnak. Beethoven és a Nagy fúga. Lehet védekezni, hogy ugyan, még maga Beethoven sem tudta, hogyan kellene megszólalnia a Nagy fúgának, de ha tudja, hogy ez lesz belőle, talán meggondolja. Talán Mozart is meggondolja, hogy a c-moll zongoraverseny zenekari szólamai közé kell-e trombita.

Anélkül is teljes értékű az előadás, vele viszont ez lesz belőle, ketten a sor szélén időnként fölveszik a rézhangszert, és jó nagyokat rottyintanak vele, elnyomva az összes többi zenekari kollégát, agyoncsapva mindazt, amit az együtt játékról, egymásra figyelésről képzeleg a hallgató. Amúgy is tele van a versenymű zenekari része érzékeny pillanatokkal, mintha volna egy koncerten belüli koncert, a fúvósok időnként leválnak a többiekről, és kis szerenádokat adnak elő.

A kürtök ebben ugyan nem partnerek, de a fuvola, a klarinétok és a fagottok néha kifejezetten élvezetesek. Az oboán lehet vitatkozni: néha nagyon fojtogatja a kígyót a játékos, de vannak pillanatok, amikor annyira finoman és pontosan játszik együtt a szólistával, hogy minden meg van bocsátva. Ahogy ha nem is minden, de sok minden meg van bocsátva a testületnek. Végül is ez a telt ház, és hogy a két koncert meg a Keller-kvartettel tartott jövő heti est mellé még egy nyilvános főpróbát is meg lehetett hirdetni, az a vendégművésznek szól.

Jevgenyij Koroljov finom, csöndes legenda, az értők és kikupálódott kevesek zongoristája. Mondjuk ezek a kevesek is megtöltik ma négyszer a Zeneakadémia nagytermét, legyünk büszkék magunkra. Koroljov más, mint a többi, nyilván ez a titka. Annyira nem illeszthető a fellépő művészek közé, hogy ránézésre lehetne akár író, vagy akár hadtörténész is. Sötét öltöny, nyakkendő nélkül, szemüveg, belőtt frizura, rokonszenves tanácstalankodás a meghajlás körül: végre egy nem sportoló típusú színpadi ember. És nem is szándékosan csinálja vagy legalábbis nem esik ki a szerepből.

Koroljov tud zongorázni: ez a másik titka. Emiatt engedheti meg magának, hogy ne akarjon más lenni, mint ami, zongorista, aki zongorázik, nem föllép és nem igét hirdet. Csont nélkül játssza mindkét művet, a Mozart után Bach d-moll koncertjét, és olyan, mintha nem is adna sokat magából ezen túl, pedig nagyon gondosan mérlegel. A Bach-műnél valóban érezhető a motorikusság, de ez a zene lényegéhez tartozik, a darálás, a kérlelhetetlen ritmika. Furcsa módon ezt a darabot Jevgenyij Koroljov, aki sokak számára ma a világ első számú Bach-interpretátora, kottából játszotta.

Újabb példa a megfelelni nem vágyásra. Mozartnál viszont leülne a zene, ha nem lenne finoman kiegyensúlyozva, elengedve és megfogva, lélegeztetve. Ráadás nincs, az ünneplés lelkes, de Koroljov civilsége nem engedi meg a tombolást, és valahogy ez a normalitás a koncert legfontosabb jellemzője. Mozart, Bach: mint a levegő. Csak akkor kapunk eufóriás rohamot, ha sokáig nem volt benne részünk.

Jevgenyij Koroljov finom, csöndes legenda, az értők és kikupálódott kevesek zongoristája
Jevgenyij Koroljov finom, csöndes legenda, az értők és kikupálódott kevesek zongoristája FOTÓ: GERT MOTHES
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.