Tudni, ki mihez ért

Negyvenöt éve, 1968. december 20-án hunyt el Sávoly Pál, a XX. század jeles magyar hídtervező mérnöke. Legjelentősebb, legismertebb alkotása a jövőre ötvenéves budapesti, „új” Erzsébet híd.

1912-ben iratkozott be a Műegyetemre. Hét év alatt végezte el. Nem azért tartott neki a szokásosnál jóval tovább, mert szerény szellemi képességekkel áldotta meg a sors, hanem mert közbejött az első világháború és a katonai behívó. A friss diplomás Sávoly a Benelux államokban vállalt munkát. Ötévnyi sikeres külföldi munka után 1925-ben hazatért. Budapesten nyitott mérnöki irodája az 1948-as államosításig működött, ezután állami cégeknél dolgozott.

A második világháború végén rögtön bekapcsolódott az újjáépítésbe. Először amai Szabadsághíd helyreállításának megtervezésével bízták meg. Úgy kellett dolgoznia, hogy az acél egy részét a többi, felrobbantott hídból nyerték ki. Másik nagymunkája a Széchenyi lánchíd újjáépítésének megtervezése volt. Az átkelő régi alakjában, de korszerűsítve épült meg: a híd acélszerkezetéhez 200 tonnával kevesebb anyagot használtak föl. E munkájáért 1954-ben Kossuth-díjat kapott.

Legtöbben az Erzsébet híd újjá építőjeként emlékeznek rá. Ezt a hidat utolsóként építették újjá. Nem tudtak megegyezni, hogy a régi szerkezetet építsék-e föl megint, esetleg a régire hasonlító, de korszerűbb, nagyobb kapacitású híd szülessen. A megújítás mellett kardoskodó Sávoly elérte, hogy a korábbi kétszer kétsávos pálya helyett kétszer kétsávos kábelhíd épüljön. A koncepciót 1959-ben fogadták el.

A tervező és csapata külföldön is sikeres volt. Az egyiptomi helwani Nílus-híd 900 méteres acélszerkezetének megtervezését, világcégeket megelőzve, a magyarok nyerték el. Ebben Sávoly Pálnak alapvető érdeme volt. Sikereinek egyik titka az volt, hogy tudta, nem érthet mindenhez, de ahhoz igen, egy adott területen ki a legjobb. Élete utolsó napjaiban is aktívan dolgozott. 1968. december 20-án hunyt el az általa tervezett Kútvölgyi Klinikán.

ERZSÉBET HÍD

A híd újjáépítését nemcsak a vita akadályozta, hanem az is, hogy az eredeti átkelő 1945-ös felrobbantása rosszul sikerült. A budai pilon elcsavarodva fúródott a folyómederbe. A főművének tekintett híd méltó utóda lett a korábbi, az építésekor világszerte elismert függőhídnak. 1964 novemberére készült el az ország első kábelhídja, az Erzsébet híd, tervezéséért Sávoly Pál 1965-ben Állami Díjat kapott.

I!

Sávoly Pál (1893–1968)

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.