A negyedik!, az ötödik!!, az ezredik!!!
Arra, hogy adónkból sok tízmilliárd forintot állami tévécsatornák fenntartására költsenek, egyetlen komolyabb mentség lehetne. Hogy ők szolgáltassák nekünk azokat az értékeket, amelyek a piacról élő adókba nem férnek bele. Ehhez képest a (köz)szolg(ál)a(t)i televízióból bő sugárban ömlik az ócska kommersz, a zeneművészetet pedig szinte teljesen kiirtották belőle. A választék minimális, de én juszt is választok belőle. Van egy holtbiztos ajánlatom. Csak az a kérdés, mit kell rajta ajánlani. A Bécsi Filharmonikusok novemberben elmentek Pekingbe, és Christian Thielemann vezényletével eljátszották Beethoven IV. és V. szimfóniáját meg az Egmont-nyitányt. Csupa agyonjátszott darab a legelső zenekarral, mely Beethovenről eszünkbe juthat. Mondhatnánk, minden kézen fekszik.
Christian Thielemann, akit Karajan kölyökkorában a szárnyai alá vett, és a mai német karmester-generáció élére nevelt, egy interjújában arról beszélt, ha a legismertebb Beethoven- vagy Brahms-szimfóniákat vezényli az ember, akkor a zenekarnak valamit mutatni kell, különben halálra unják magukat a közönséggel együtt. De ha valaki ebből a célból akar kitalálni valami újat és különbözőt, abból nem lesz semmi. A művek személyes szemlélete az, aminek mindig meg kell újulnia, aminek meg kell győznie a zenekart és közönséget. Toscaninitől
Klempererig nagy karmesterek tömege vezényelte az V. szimfóniát. Sokszor. És az V. szimfónia éppen ilyen sokféle. Rengeteg nagyon karakteres és nagyon különböző Sors szimfóniát – szimfóniasorsot ismerünk. A karmester nyugodtan támaszkodjon az intuíciójára, s ha előadás közben föltámad benne a gondolat, hogy valamit másképp, más tempóban, más hangsúllyal kellene megpróbálni, csinálja meg. És közben legyen hálás. Szegény Beethoven, milyen pocsék élete volt, mi meg milyen jól megélünk belőle. Mondja Thielemann.
Az a helyzet, hogy gondolatgazdag, formátumos karmesterrel nincs unalmas előadás. Mindig kiderül, hogy a nagy műveket nem lehet kimeríteni. A IV. szimfóniának van két egészen eltérő karakterű lassú (adagio) része. Az első tétel rejtélyes, ködös, hűvös bevezetője és a szemérmetlenül érzelmes, kitárulkozó második tétel. Aztán jön a groteszk, bizarr menüett, majd a hevesen lüktető, sziporkázó zárótétel. A IV. a nagy kedvenceim közé tartozik. Sok remek előadását hallottam már. Ahogy az egymást kiegészítő és tagadó részek viszonyát egy karmester megfogalmazza: mindent elmond róla.
I!
12. 14.
KEZDÉS: 22.35
CÍM: A Bécsi Filharmonikusok hangversenye Pekingben
VEZÉNYEL: Christian Thielemann
CSATORNA: M1