Korunk izéje

Az idén tavasszal Prágában volt a Zeneszerzők Nemzetközi Izéje. Minek iskellene ezt az izét, a világ legjelentősebb kortárs zeneieseményét fordítani? A magyar rádióműsorban egyszerűen meghagyták a francia nevet: Tribune Internationale des Compositeurs. Angolul: Rostrum.

Szóval a legeslegmaibb zeneművészet dobogója, pulpitusa, szószéke, emelvénye, ilyesmije. Mind hülyén hangzana magyarul, de a hülye is érti, miről van szó. Az UNESCO zenei tanácsa egykoron kitalálta, hogy legyen minden évben egy hely, ahol a legújabb zeneművek összegyűlnek. És 1954 óta van. Az idei Tribune volt a hatvanadik. Harminc közszolgálati rádió küldte el 68 felvételét. Egyik mű sem keletkezhetett öt évnél régebben. A Bartók rádió ezen a héten minden este ezekkel a művekkel tölti meg a kortárs zenei műsorát, az Ars Novát. Összesen huszonöttel. Szerzőik kétharmada negyvenéves sincs. Sosem lesz jobb alkalma a kedves olvasónak, hogy belemerüljön a jelen ezerszínű zenei világába, mint most. J. S. Bach idejében még a jelen zenéje volt „a” zene. A komponistával a zenéje is sírba szállt. Már nem játszották, legfeljebb az utódok tanulmányozták. Aztán ez szerencsére megváltozott. Aztán sajnos annyira megváltozott, hogy élő szerző már régóta esélytelen a holtakkal szemben. Nem jól van ez így. Na de kend is szinte mindig az elmúltakat ajánlja – hányhatná a szememre a kedves olvasó. És milyen igaza lenne.

Júliusban egyszer már lement ez a hétrészes válogatás. Akkor ajánlásra későn fedeztem fel, de hallgatásra még idejében. Hihetetlenül izgalmas világ ez. Ez a zene csak akkor adja oda magát, ha rábízzuk magunkat. Nem akarjuk megérteni, és elfelejtjük, hogy a fülünkbe beépült konvenciók szerint milyennek kellene a zenének lennie. Nem kell azzal foglalkozni, melyik művet hogyan mesterkedték össze, milyen effektusokat hogyan hoztak létre, milyen variáció mögött milyen képlet áll, melyik hangszert miként nyűvik. Csak hagyjuk, hogy hasson ránk, és ne bánjuk, ha fáj, sért és karcol, mert anélkül nincs élet és nincs művészet. Se verbális, se vizuális, se zene. És akkor ráismerünk benne az érzéseinkre, hangulatainkra, félelmeinkre, szorongásainkra, mindarra, amit érzünk, hogy van, de nincs rá se szó, se kép. Mert a zene arra való, amire nincs.

Nincs itt hely, hogy egyenként ajánljak műveket. De legalább egyet. A legfiatalabb szerző, a húszéves alig múlt észt Marianna Liik Mets (Erdő) című remekét. A YouTube-on talál a kedves olvasó kristályosan lebegő, korához illetlenül letisztult vegyes kariművet Liik kisasszonytól (https://soundcloud.com/mariannaliik). A Tribuneon díjat nyert pár perces elektroakusztikus kompozícióban pedig Liik a kórusműveit emberi beszéddel és szöcskehanggal szerkesztette össze. Lenyűgöző!

 

I!

12. 08.

KEZDÉS: 23.00

CÍM: Ars nova - A XX–XXI. század zenéje Tribune Internationale des Compositeurs 2013 (Prága) Válogatás a seregszemle alkotásaiból

CSATORNA: Bartók rádió

 

HALLGATNI VALÓ

1 LISZT FERENC KAMARAZENEKAR

A zenekar hangversenymestere Rolla János.Boccherini: Éjszakai őrjárat Madridban, Boccherini: d-moll szimfónia „Az ördög háza” és Schubert: C-dúr vonósötös című műve hangzik el a Szolnoki Megyeháza dísztermében december 3-án este 7-kor.

JEGYÁR: 1700,2500 Ft

2 JOSÉ CURA

Az argentin művész a Salva Vita Alapítvány jótékonysági koncertjén a Budapesti Monteverdi Kórussal lép fel a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében december 3-án este fél 8-kor.

JEGYÁR: 2300–3300 Ft

3 OROSZ EST

Csajkovszkij I. (g-moll) szimfóniája és Muszorgszkij: Egy kiállítás képei című művét játssza a Savaria Szimfonikus Zenekar. Vezényel: Jurij Szimonov a szombathelyi Bartók Teremben december 6-án este fél 8-kor.

JEGYÁR:2800 Ft

 

Marianna Liik
Marianna Liik
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.