A fapados széles sáv

Csigalassúsággal terjednek Magyarországon az ingyenes wifihálózatok, pedig kereslet volna rájuk, elsősorban a mobilinternet abszolút és relatív drágasága miatt. A digitálismédiafogyasztásnak egyre inkább gátat szabó jelenségre nehéz magyarázatot találni, az viszont bizonyos, hogy az okok között a távközlési szektor túladóztatása előkelő helyen áll.

Egyes Volánbusz-járatokon már harmadik éve, újabban pedig bizonyos gyorsvonatokon is élvezhető az ingyenes wifiszolgáltatás. A terjedési sebesség mindamellett minimális. Jellemző, hogy a MÁV az összes elővárosi és Intercity vonatot szerette volna „behálózni” már tavaly őszre, de még most is csak 500 kocsinál tartanak, és a szinte kizárólag az elővárosi forgalomban közlekedő Flirt-szerelvényeken nyoma sincs a vezeték nélküli internetnek. Állítólag a 2014 őszétől forgalomba álló új Flirtkocsikon már lesz wifi, sőt 230 voltos konnektor is. A közösségi közlekedés „wifisítése” Európa más tájain nem kardinális kérdés, mivel akinek telik vonat- vagy buszjegyre, annak általában nemcsak okostelefonja, mobilinternet-hozzáférése is van. Magyarországon alacsony a mobil széles sáv penetrációja, és a miénk talán az egyetlen mobilpiac Európában, amelyik nem bővül. Abban is különlegesek, illetve csúcstartók vagyunk, hogy nálunk a legnagyobb az adók aránya a beszélgetések és az adatforgalom díjában, illetve – euróban számolva! – nálunk fizetik a legtöbbet a szolgáltatók a frekvenciáért, ami szintén megjelenik az árakban. Ehhez jön még a 27 százalékos csúcsáfa, ami együttesen azt eredményezi, hogy vásárlóértéken számolva a magyarok a kontinens egyik legdrágább mobilnetjét kénytelenek megfizetni.

A fentiekből következik, hogy a „mezítlábas”, vagyis adatcsomag-előfizetés nélküli okostelefonok arányában is a dobogósok közé tartozunk. Ilyen körülmények között elementáris igény van – vagy inkább lenne – az ingyenes wifire.

Az előrelépéshez a mobilinternet-infrastruktúra látványos fejlődése kellene, amit éppen az akadályoz, ami a fizető felhasználók számának növekedését is visszafogja: a drágaság, illetve a szektor pénzügyi lefagyasztása.

UTCAI JEL

Az ingyenes wifihez fapados szolgáltatás társul: a buszok és a vonatok nem egy külön hálózat jelét, hanem az „utcai”, jó esetben 3G-s – de gyakran csak EDGE- vagy GPRS-színvonalú –mobilnetet osztják meg, sokfelé elosztva a hálózati kapacitást. Hogy a szolgáltatás nem terjed gyorsabban, azért leginkább a működő üzleti modell hiánya okolható: ilyen paraméterek mellett nem lehet reklám filmeket szórni a wifin, mert használhatatlanná lassítaná az elérést.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.