Fegyver a szedőszekrényből

Nem nagyon szokás, de annak, hogy most egy kiállítási beszámoló a kísérőszövegek méltatásával kezdődik, két oka is van. Az egyik a teljesítmény: a Kassák Múzeum új kiállításának feliratai és tablói példás tömörséggel és szép érthetőséggel igazítanak el és vezetnek látnivalótól látnivalóig. A másik, ettől nem független ok a biztatás.Mindazok, akik jó okkal húzódzkodnak a kétdimenziós, kivált nyomtatványokból álló, bennfentességgyanús kamaragyűjteményektől, itt nem maradnak kívülállók.

Már bevezetésként látványos eligazítás kapnak a tárgyról, a nyomtatott betű erejéről és különbözőségéről. A kor lapfejei, Az Est nagyhangú szecessziója, a Budapesti Hírlap konzervatív tömbje, a Nyugat klasszicizáló tartózkodása egy tablón mutatja, hányféle dinamikát, passzivitást és eleganciát képes önmagában megszólaltatni egy-egy nyomtatott sor. Akárcsak a válogatás főtárgya, a kassáki tipográfia. Amely – nem újdonság, de tanulságos újra látni – az első folyóirat, az A Tett állhatatlan-szecessziós címoldalával indult, hogy még ugyanazon címsor alatt némi expresszionista, esetleg futurista fenyegetéssel folytatódjék a világháború alatt.

De ne vesszünk el, ez a kiállítás nem betűtörténet. Rendezői azt kutatták és mutatják be, miként vált a szellem fegyverévé, azaz, a maga módján a társadalom kitartó alakítójává ez a tipográfia. Kezdetben a világforradalom, később a konstruktivista világideál, majd, a húszas-harmincas évek Magyarországán a feltételekkel számoló, azokkal végig konfrontáló, kitartó baloldaliság fegyverévé.

Kassák nagy periódusainak megfelelve. A legszebbek, leglátványosabbak természetesen az emigrációs Ma címlapjai. Azok, amelyeknek a mester hite és programja szerint nem esztétikusnak, nem művészinek kellett volna lenniük, de amelyek mindenek ellenére a magyar konstruktivizmus – és a vizuális életmű – leghiánytalanabb alkotásai. A karcsú, szögletesen diadalmas vörös M és a magabiztos-szélesen elnyúló fekete A huszonháromban, a betűkből és léniákból komponált bonyolult egyensúly huszonnégyben, a Ma-Buch egyszerre energikus és törékeny geometriája berlini kiadásban.

Kemény idők, amikor Jan Tschichold, e művészet későbbi egyetemes klasszikusa még kiáltványban követeli a nagybetűk elhagyását, és csak átmeneti sorsot szán a talpas antikva betűnek. Mindez természetesen talpas antikvából szedve olvasható a Dokumentumban. Mert a Kassák-szövegoldalak tipográfiája végig ragaszkodik a praktikumhoz. Ahhoz a realitáshoz, amely újra itthon a Munka oldalain új szintézist teremt fotókból, montázsokból, karikatúrákból és persze, a szedőszekrény elemeiből.

Mert – ma sem elfelejtendő – Kassák alakító aktivizmusa kézműves produktum: ólombetűkből, körzetekből és léniákból épül. Csak abból, ami a szedőszekrényben megtalálható.

 

A látogató nem marad kívülálló
A látogató nem marad kívülálló
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.