A mi bűzünk, a mi Bachunk
„Az ő koncertje az év egyik legnagyobb zenei eseménye”; „Bach büszke volna rá”; „Nincs biztosabb pont a mai zenei világban, mint az ő Bach-játéka”; „Gould óta a legnagyobb Bach-előadó”; „A zongora mai titánjai között ő a Zen mester”; „A Mester Wohltemperiertes Klavier-koncertje a legragyogóbb és egyben leggyönyörűbb zongora előadás, amelyet ebben az évben hallottam”. Ilyeneket írnak a New York Timestól a Los Angeles Timeson keresztül a Washington Postig a kritikusok Schiff Andrásról.
Kit a rezsim legmagasabb köreiben dédelgetett, mértékadó publicista beállított a „bűzlő végtermékek” sorába. A békemenet előmenetelője úgy tartaná helyesnek, ha ezt a Schiffet vastag földréteg választaná el a zongorától és a zeneszomjas fülektől. A magyarországi közönségtől már mindenesetre el van választva. Nem jön addig hozzánk, míg „Magyarország a tévútról, amelyre lépett, vissza nem talál az európai útra”.
Addig is marad nekünk a lemez és a rádió. A rádióban például most keddtől péntekig a délelőtti Hangfogókba szépen elosztva a jól hangolt zongorára írott 48 prelúdium-fúga pár, a Das Wohltemperierte Klavier. Hogy miként legyen az a Klavier wohltemperierte(s)? Hát ezt bizony Bach még nemigen tudhatta. A kiegyenlített hangolás bonyolult problémájára csak a XVIII. század végén talált kielégítő megoldást Andreas Werckmeister mester. Bach idejében a zeneszerzők még elkerülték a sok előjegyzéses hangnemeket. Ezért volt olyan nagy és úttörő vállalkozás, hogy Bach mind a 12 dúr és ugyanannyi moll hangnemben írt egy-egy prelúdiumot és fúgát, aztán húsz évvel később komponált még egy ilyen sorozatot. Ezzel egyrészt pedagógiai céljai voltak, másrészt pedig jellemezni akarta az egyes hangnemek karakterét. Sokak szerint csupán ráfogás, hogy az egyes hangnemeknek lenne ilyen karakterük, hogy például a D-dúr démoni lenne, az A-dúr napfényes, a h-moll pedig gyászos, de ha ezt sokan elhiszik, akkor a megfelelő zenéket ezekbe a hangnemekbe fogják írni, és akkor már úgy lesz.
Na de ez mindegy is, a lényeg az, hogy miként a hangnemek, azonképp a hangulatok, érzelmek, karakterek teljes skáláját is bejárják ezek a darabok. Melyekhez Bach semmilyen előírást nem kapcsolt. Sem a tempóra, sem a hangsúlyokra, sem a hangerőre nézvést. Az előadó teljesen szabadon érvényesítheti a fantáziáját és az egyéniségét. Egy zongoristáról mindent elmond, ahogy ezeket a prelűdöket és fúgákat játssza.
Schiff még csak hatvanéves lesz decemberben. Sokat fog ő még nekünk itthon játszani.
I!
10. 29., 10. 30., 10. 31., 11. 01.
KEZDÉS: 10.00
CÍM: Hang-fogó
CSATORNA: Bartók rádió