Fesztiválkavalkádra alakítva
− Nem érzi azt, hogy ez a dupla munka olyan, mintha a hátára megkapta volna a János-hegy mellé a Gellért-hegyet is?
− Ha valaki saját ambíciójából jelentkezik egy pozícióra, és megkapja, az nagyszerű. De ha egyáltalán nem számít rá, és úgy kínálják meg, az megtisztelő. Nem is szabad gondolkodni rajta, hogy elfogadja-e.
− Tehát „derült égből” feladat?
− Abból a szempontból nem „derült ég”, hogy a kormány és a főváros közös céget tervez a tavaszi és az őszi fesztiválra. Ennek vezetésére engem javasolt Tarlós István főpolgármester, Balog Zoltán miniszter pedig ezt elfogadta. De a cég csak 2014-re áll össze, a BFTK viszont tavasszal vezető nélkül maradt, mikor Vitézy Zsófia a brüsszeli magyar intézet vezetője lett. Kézenfekvőnek tűnhetett, ha automatikusan én vezénylem le az átalakulás időszakát is. A fesztiválközpont harminc éve jól működő cég, remek teammel, kiváló divízióvezetőkkel. A két fesztivál szervezése mellett a BFTK egyébként további közszolgálati feladatokat is ellát, a főváros más rendezvényeit bonyolítja. Ilyen lesz hamarosan a Bálna megnyitása, programjai, és új Tourinform-irodát is nyitunk a felújított műjégpályánál.
− Úgy hírlik, innentől az intézmények maguk szerkesztik a programokat, nem csak bérbe adják a helyszíneiket.
− Ez igaz is meg nem is. Korábban ők is hoztak saját programot. A legfontosabb változás mégis az: az új cég garanciát kap arra, hogy több évre előre tervezhessen. Ez nemcsak a stratégiakialakításnak kedvez, hanem nemzetközi pozíciójának is –kulturális és turisztikai szempontból. Megtartva az eddigi értékeket, a műfajokban, a helyszínekben, a rendhagyó terekben szeretnénk továbblépni és szélesebb közönségréteget megszólítani. Egy fiatalosabb, az újdonságokra nyitottabb tavaszi fesztivállal készülünk már 2014-ben is, amely – talán a minden kori trendekre reagálva – közelítene a kortárs őszi művészeti fesztiválhoz. Budapest színházait, kulturális és oktatási intézményeit, tereit, lehetőség szerint minden kerületét igyekszünk megszólítani, interaktív és ingyenes programokkal pedig a tavaszköszöntő fesztiválhangulatot erősíteni. Természetesen a kulturális koncepció kidolgozásában a művészeti fesztivál alappilléreit továbbra is a nagy kulturális intézmények adják. A minőség garantálása érdekében a fesztiválok koncepciójának kialakítására Balog Zoltán miniszter úr tanácsadó grémiumot hoz létre, és ennek tagjai az általuk vezetett művészeti intézményekkel résztvevői is a fesztiváloknak.
− Mi a szerepe ebben a miniszternek, azon kívül, hogy a pénzt garantálja?
− Természetesen nem a miniszter mondja meg, mi a jó koncepció, de meghallgatja ezeket, és az előterjesztett programok kidolgozására pénzügyi garanciával ad lehetőséget. A közös cégnek és egy szűkített testületnek lesz jelentős feladata a szervezés a lebonyolításban. Nagyon demokratikusan fog ez működni, higgye el.
− A turisztikai rész nem megy át az új cégbe. Ennek mi értelme, hiszen körülbelül egy éve csatlakozott a fesztiválközponthoz?
− Akkor még nem voltam itt, de egy év alatt számos tényező változott. A közös cég létrehozása jelentős előrelépésnek számít a két fesztivál életében.
− A nyári fesztivál is csatlakozik majd az új vállalkozáshoz?
− Nem, az megmarad önálló szervezet, jelenleg a személyem csak az összekötő kapocs. A Budapesti Nyári Fesztivál – szemben a másik kettővel – az előadó-művészeti irodánál regisztrált, taofelhasználó, önálló margitszigeti és városmajori nyári színházakkal rendelkezik, amelyet saját bemutatókkal és oda tervezett programmal töltünk meg. A másik fesztivál a kulturális intézmények együttműködésével, összefogásával megvalósuló eseménysorozat.
− A fesztiválok támogatása is változik ezzel a házassággal?
− Eddig is a főváros, a kulturális tárca és a turizmus finanszírozta a két programsorozatot, de ezzel a tulajdonosi fúzióval összességében nő a támogatás, eddig 600-800 millió volt, 2014 után 1-1,5 milliárd forint támogatással tervezhetők.
− Akkor hosszabbak is lesznek a fesztiválok?
− Hosszabb és bővebb kínálattal, valamint az időpontjain is változtatnánk. A 2014-es fesztivált még a szokásos időben rendezzük: március 21.–április 6. között, de igazodni szeretnénk az európai fesztiválokhoz, továbbá a kontinensen jelentősen megváltozott hőmérsékleti viszonyokhoz is. Emlékszem, az idei tavaszi fesztivál megnyitásakor a Vörösmarty téren szinte vízszintesen esett a hó. Körülbelül egy hónappal eltolnánk az eseménysorozatot, az intézmények ekkor még ugyanúgy üzemelnek, de az alternatív, szabadtéri helyszíneknek ideálisabb a valódi tavaszi időjárás.
− Támogatás szempontjából az őszi fesztivál mindig mostohagyerek volt. Hogyan kaphat teljes jogú státuszt az új cégben?
− A tulajdonosok ugyanolyan státuszt adnak mindkettőnek. Ennek is szeretnénk nyitni a karakterén.
− Pénteken elkezdődött a Café Budapest, amelyet – finoman szólva – nem reklámoztak agyon. Pénzhiány az oka, vagy önt túl későn nevezték ki?
− Szeptember 11-ével vettem át a cég vezetését, így az idei fesztivált majdnem készen kaptam. Szerencsére a kollégák az átmeneti időszakban is komolyan vették a munkájukat, és gazdag kortárs programcsomagot készítettek elő. A szerződések megkötésére már az érkezésem után került sor. Sajnos a fesztivál megkezdéséig rendelkezésre álló idő a marketingkampányhoz szükséges feltételeket nem tette lehetővé. Ennek ellenére nem panaszkodhatunk, mert a média és a közönség figyelme meglehetősen intenzív.