Mesél a bécsi erdő

Tosca és Parov Stelar. Ez a két név biztosan mindenkinek eszébe jut, ha a kortárs osztrák elektronika színteréről van szó. Illetve úgy osztrák, hogy bárhol a világon megértik. Más kérdés, hogy az utóbbi lemezlovas is valahogy úgy indult, ahogy az előbbiek, füstös levegőjű, bécsi kávézók, őszi osztrák délutánok melankóliáját karcolta a barázdákba, ma viszont már big bandjével csap szerte a világon egyre hangosabb és élőbb bulikat. Lassan elhomályosítva a ’94-ben, Richard Dorfmeister és Rupert Huber részvételével alapított Tosca fényét. Pedig az ezredforduló kétségtelenül tőlük volt hangos, illetve nem is annyira hangos, hiszen a dub és downtempo határain egyensúlyozó, álomszerű, finom hangzás inkább a vájtfülűeknek okozott gyönyörűséget. Talán egyet is érthetnénk ArtoLindsey-vel, a kortárs kísérleti zene megkerülhetetlen alakjával, miszerint Bécs különleges atmoszféráját semmi sem idézi meg jobban manapság, mint a Tosca szürrealista-melankolikus hangtájképei. Mármint hogy van élet a keringő után is.

A lemezgyártást ’97-ben kezdték a gimnáziumban megismerkedő zenészek, akik akkoriban az indiai muzsikára kattantak rá, és egy együttest is létrehoztak, Dehli9 néven. Ezt később egy album címe is megörökítette, és ez, illetve az eggyel korábbi, a Suzuki voltak talán a Tosca igazi nagy pillanatai, 2000-ben és 2003-ban. Idén már a hetedik sorlemezüket dobták piacra, és az ő fellépésükkel ünnepelt áprilisban a tízéves A38 Hajó.

TLAPA THE ODEON REMIXES
TLAPA THE ODEON REMIXES

Azért is volt nagyon fontos a tavaszi album (Odeon), mert a korábbi dobással, a 2009-es dupla koronggal (No Hassle), mintha megtört volna a duó lendülete. Az az album mintha egyenesen háttérzenének készült volna, arra, hogy zsúfolt várótermek vagy fogorvosi rendelők közönségét nyugtassa meg a nagy trauma előtt. Az Odeon viszont szerencsére visszahozott valamit a régi idők dinamikájából, és három darabját is könnyű szívvel be lehet majd válogatni a valamikor elkészülő best ofba (Heatwave, Jay Jay, Meixner). És akkor még nem beszéltük a „latinosan” megszólaló Stuttgartról, amely tovább színesítette az összképet. A felkért énekesek (Sarah Cartier, Rodney Hunter, J. J. Jones vagy Chris Eckman) újra élővé varázsolták a korábban kissé tetszhalottnak tűnő együttest. Így a rajongók már kezüket dörzsölve várhatták a remixalbumot. Toscáéknál ugyanis a sorminta szerint az eredeti kiadványt rendszerint egy zenészkollégák által átfogalmazott válogatás követ. A No Hussle már-már bűnös álmosságát így tette jóvá annak idején a Pony. A most megjelent Tlapa erénye, hogy nem kellett rá bő egy évet várni, hanem még idén kijött, amikor még frissek és húznak az eredeti dalok.

Azzal kezdünk, amivel a kiinduló darab búcsúzott, a Bonjourt ráadásul kétszer is újragondolja a remixalbum, akárcsak a Jay Jay-t, bár inkább az utóbbit érezzük indokoltnak. A Tlapa jól mutatja, hogy ami az eredetin erős volt, azt nem lehet elrontani. Talán csak a Cavallo kissé idegesítően semmitmondó, de az az Odeonon is elég fénytelen maradt. Jó hír viszont, hogy az Odeon nehezen beszerezhető deluxe verziójának bónuszdalai, a Johnny Waters és az Ende Mai átdolgozása is helyet kapott itt, mert bizony az eredetiekért jócskán fel kell túrni a netet. Az eredeti ambient hangzás jóval dinamikusabb lüktetést kapott. Összességében a Tlapa nem lesz jobb, mint amiből vétetett, inkább kiegészíti, felpörgeti az eredetit. Vagyis itt már érdemes megküldeni a hangerőt. Hátha a szomszéd is megunta már a bécsi keringőt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.