Kétélű újraélesztés

Marcona tekintetű munkások állnak körbe egy eszméletlen állapotban lévő fekvő alakot. Ijedt tekintettel figyelik az orvost, aki megpróbálja újraéleszteni bányásztársukat. Félelem, remény, aggódás, lemondás sűrűsödik egyetlen pillanatba.

„Komoly művészi teljesítmény, ami nem meglepő, tekintettel arra, hogy Kukán Géza a múlt század első felének egyik elismert festője volt” – elemzi az 1916-ban készült alkotást P. Tóth Enikő, a Tatabányai Múzeum főmuzeológusa, az Újraélesztés című tárlat kurátora. A kiállítás nem véletlenül kapta éppen a Kukán-festményről a címét, a tematikus tárlat anyagát a múzeum raktárában őrzött, bányászattal kapcsolatos festményekből válogatták.

A gyűjtemény jórészt a rendszerváltozás környékén állt össze, de később is folyamatosan gyarapodott: sok helyen megváltak a korábban még nagy becsben tartott alkotásoktól. Az egykori pártirodákban, iskolákban, kórházakban kirakott művek közül soknak nyoma veszett, nyilvántartás híján jelenleg is ismeretlen helyen lappanganak, de szerencsére jó pár kép bekerült a múzeumba.

„A legtöbbnek ott van a helye a múzeumi raktárak mélyén, sok a sematikus, az 1945 utáni politikai hatalom elvárásainak szellemében készült tucatkép, amelyek legfeljebb kordokumentumnak tekinthetők. Viszont őrzünk néhány tucatnyi igazi remekművet is, ezek a tatabányai bányászat fénykorát örökítik meg, azaz jórészt az 1910–1970 közötti évtizedekből valók. A kiállítás címe részben arra is utal, hogy a városlakók a festmények segítségével szembesülhetnek a környéken lassanként feledésbe merülő időszakkal” – mondja P. Tóth Enikő.

Másra is utal az Újraélesztés. A kiválasztott képek többsége restaurálásra szorul, ilyen állapotban általában nem szokás közönség elé vinni egy anyagot. A Tatabányai Múzeum szándékosan tért el a hagyományoktól, azt remélve, hogy a tisztításra váró, jól láthatóan sérült alkotások felkelthetik a figyelmét mindazoknak – magánszemélyeknek, cégvezetőknek, kulturális potentátoknak –, akik hajlandók és képesek is támogatni a művek „újraélesztését”. Ha így lesz, néhány éven belül újra az érdeklődők elé viszik a képeket, hogy mindenki számára érzékelhető legyen a változás.

Tatabányán persze régóta becsben tartják a bányászhagyományokat: az intézmény egyik leglátogatottabb részlege a szabadtéri Bányászati és Ipari Skanzen, amely főként a szénbányászat tárgyi emlékeit, az egykori XV-ös akna bányászainak élet- és munkakörülményeit mutatja be. Ehhez képest a mostani tárlat a festők szemével láttatja ugyanezt a világot. Akad, aki a festményei alaptémájául a természetnek való nekifeszülést választotta, más az emberi erő monumentalitását vagy a kőkemény munka dicséretét hangsúlyozza, de olyan alkotó is van köztük, aki romantikus szemszögből figyeli a bányászlét mindennapjait.

A kiválasztott művészek – Dobroszláv Lajos, Krajcsirovits Henrik, Kukán Géza, Luzsicza Lajos, Moldován István és Nagy János – különböző ismeretanyaggal rendelkeztek a témáról. Dobroszláv Lajos például 16 éven át tanulmányozhatta közelről a bányászcsaládok életét: 1926–1942 között Tatabányán dolgozott pedagógusként. Ehhez képest Nagy János jóval kevesebb tapasztalatot szerezhetett első kézből a bányászkultúráról, mivel nem élt a városban, állami megrendelésre 1955-ben készítette el a tatabányai kórház számára A gyógyítás öröme című festménypárt.

„Bár ezek a művek megfeleltek a kor politikai elvárásának is, a képeken átsüt a festő tehetsége, a Szőnyi István-tanítvány Nagy túllépett a sematikus megoldásokon, képes volt monumentálissá varázsolni egy egyszerű zsánerképet” – mondja P. Tóth Enikő. Olyan alkotó is akad a kiállítók között, akinek a tevékenysége egészen a mai napig érezteti hatását, pedig csak három évet töltött a városban. Luzsicza Lajos a Képzőművészeti Főiskola elvégzését követően 1947-ben érkezett Tatabányára, ahol rajztanárként dolgozott. Ittléte alatt alapította meg a Tatabányai Képzőművészeti Szabadiskolát, amely – ma már Bányász Képzőművész Kör néven – jelenleg is működik.

P. Tóth Enikő kurátor szerint a legtöbb kép helye a múzeumraktárak mélyén van, de őriznek néhány tucatnyi remekművet is.
P. Tóth Enikő kurátor szerint a legtöbb kép helye a múzeumraktárak mélyén van, de őriznek néhány tucatnyi remekművet is.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.