Válságos várossziluett

Ez is a világörökség része, de a turisták ideérve azért mindkét oldalon elbizonytalanodnak. A budain a Gellérthegy sziklái miatt a házak fogynak el, a pestin pedig éppen a feltúrt Erzsébet hídfő zavar be.

Ők viszont a spontán turistaösztönnek megfelelően követnék a Duna vonalát mint Budapest városképének természetes tengelyét – meg talán hallottak valamit arról a csodaszép Vásárcsarnokról is. Mert ha pesti városképről van szó, hiába jelenik meg a mi lelki szemeink előtt az a kis finom folyószűkület a Parlamenttel és Lánchíddal (képzeletben mindezt természetesen a Margit hídról nézzük), bizonyos részeiről nem veszünk tudomást. Ilyen a pesti Duna-part déli része is az Erzsébet és a Szabadság híd között, amely 65 éve a középkori város déli, belgrádi kapujáról kapta a nevét.

Itt nincsenek különösebben nevezetes épületek, viszont ez maga a jellegzetes budapesti várossziluett egy darabja. Sokszor jöttek ide filmesek ezért a panorámáért, de Steven Spielberg éppenséggel azért választotta a 17. számú ház harmadik emeletén lévő egykori napfényműtermet, mert a München című filmben ide, egy párizsi rejtekhelyet alakító lakásba akarta elrejteni izraeli kommandóját.

Jellegzetes és árulkodó ez a zárt házsor a változó tetővonalával: két szélén nagyobb épületek állnak, amelyek századfordulós, alacsonyabb régieket fognak közre. Nekünk ez maga a változatosság, a külföldiek viszont éppen ebbe a mi változatosságunkba látják bele a házaknak azt a sokak által irigyelt, eklektikus budapesti egységességét. Ebbe sokszor – kissé romantikusan – azt a lepusztultságot is beleértik, amelyet viszont mi azért nem veszünk észre, mert már annyira hozzászoktunk. Jut ebből ide is.

Az elhúzódó válság a Belgrád rakpartot is megérintette, vagy még pontosabban: kallódó, elhagyott épületeket hagyott maga után. Új beépítést itt soha nem engedtek, sokan megpróbálkoztak viszont korábban a tetőterekkel. Az első botrány ebből még a nyolcvanas években robbant ki, amikor a 25. szám alatti óriás tömb tetejét építették túl látványosan át – ezt az elülső részt ma is szürke pala borítja az amúgy cserepes házon. Máshol háborús károkat pótoltak, vagy később – a beépítési engedély birtokában – egész szintet húztak fel, esetleg kutyaól ablakokkal hintették be a tetőt – de mindez távolról szerencsésen beleolvad a tetőrengetegbe.

Ha dél felé haladunk, a 24.-ben jön a kisgazdák egykori székháza, amely Torgyán letűnése óta (úgy tíz éve?) gazdátlan és pusztul: az ablakok beverve, a további behatolásokat pedig keresztbe rakott deszkákkal próbálták megakadályozni. Mellette működik a külföldi honlapok által is nyilvántartott melegbár, a Capella, és lejjebb hozzájuk kapcsolódik a rakpart másik kirívóan gazdátlan/félbehagyott épülete, a 9-es szám alatt. Itt, a világörökség közepén, a többiekhez képest keskeny ház három szintje fölé lassan tíz éve húzott fel a Capella tulajdonosa (természetesen engedély nélkül) egy vállalhatatlan fém-üveg kasznit, sőt az udvart is lefedte, továbbá kimélyítette az 1895-ben épült eklektikus épület pincéjét.

Többszörös per és bontási engedély is van, de azóta sem történt semmi, minden ugyanúgy áll, ahogy akkor félbemaradt. Pontosabban az erkélyek alól és a faldíszekből komoly vakolatdarabok hullottak alá, az engedély nélküli felépítmény alatt láthatóan ázik minden, de kötnék fogadást rá, hogy az ecseris madárkalitkára emlékeztető fémszerkezet megéli itt a tizedik születésnapját is. (Ez a gányolt ideiglenesség még akkor is botrányos itt, ha látszik: a két szomszédos ház is magasabb lett a hosszú évtizedek során.) A Havas utcai kereszteződés túloldalán viszont nem botrányos, hanem nevezetes épület áll. Az 5. ma a Fővárosi Nyomozó Főügyészség székhelye, de egykor a bomba teremtette foghíjra maga az Államvédelmi hatóság építkezett – pincéjében börtöncellákkal.

A 2. számú házban lakott a ma már vitatott megítélésű népbiztos és filozófus, Lukács György, egykori lakásában ma is működik a Lukács Archívum. Így lassan mi is kiérünk ahhoz a bizonyos Vásárcsarnokhoz, ahol a néhai Thatcher miniszterelnök vásárolt paprikafüzért, és ahol lassan elkészül a négyes metró egyik leglátványosabb állomása. De ha visszanézünk, a fővárosi látkép egyik legfontosabb darabját látjuk. Úgy, ahogy: tetősziluettel és romokkal, mégis budapesti identitásunk egyik hordozójaként, egy kiemelten látványérzékeny szakaszon. Úgy, ahogy 150 év történelme komponálta össze, egyetlen látvánnyá.

Új beépítést hivatalosan itt soha nem engedtek
Új beépítést hivatalosan itt soha nem engedtek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.