Ádám, csutka, oldalbordával
Az összművészeti programsorozatként definiált Kultúrfürdővel 2013-ban az író Nényei Pál ennél is tovább ment, amikor úgy határozott, hogy a saját budapesti konyhájában tart lakáskabarét a színésznő Bartsch Katával és a zongorista Komáromi Júliával együtt. Profi színész játszik itt egyazon köznapi térben az amatőrrel: igaz, az utóbbi már szerepelt néhány produkcióban, sőt erősen látszik rajta, hogy ezt máskor is szívesen megtenné.
A II. kerületi lépcsőházban várakozunk, Nényei és szintén író felesége, Szabó Borbála lakásába iparkodunk. Virtuális belépőt lehet váltani, amely egyben adománylehetőség a szervező Halastó Közhasznú Kulturális Egyesület javára. Az adományurna mellett minibüfé, az italt az utasítás szerint a párkányon kell hagyni. Bent, a lakásban egy pillanat alatt érthető lesz, miért.
Míg az előszobában lehúzzuk a cipőnket, látjuk, a hatalmasnak nem mondható szobába – ahonnan viszont kitűnő rálátás nyílik a színpadul szolgáló konyhára – pár széket, egy hokedlit és jó sok párnát zsúfoltak. Nehezen férünk be és el, sőt mikor később becsönget a szomszéd, már kizárólag a házigazda szőke copfos kislánya fér ki a szobaajtón, amely körülbelül résnyire nyitható. A három gyerekből kettő az első párnákon kucorog, a harmadik a zongora mellett felállított, reflektorként használt állólámpát kezeli. A legkisebbik kacag a leghangosabban, ő az, akit nem kell kétszer biztatni, hogy a földre dobált almák közül elropogtasson egyet (így, szó szerint: elropogtasson, ahogy kifinomult szóhasználattal ő maga megfogalmazza).
Az egész kabaré az alma körül forog Nényeiék konyhájában. A szárítón egy halom edény, dobozok a szekrény tetején, játszik a szagelszívó, a hokedli, a szomszédos mosdóból előkerül egy lavór meg vagy három kiló alma.
Az egész (pár)történet azon igyekszik, hogy lereszelje a sztereotípiákat. Éva – nyakában műanyag kígyóval –elmeséli a szavába folyamatosan belevágó Ádámnak a napi rutint, amely pont olyan, mint egy következetesen pirosnak mondott zöldalma. Hiszen Ádám sosem fogadja el az almát Évától, de a végén mégis megeszi. Amúgy mindenhova együtt járnak, ugyanolyan boldogan néznek focit, mint próbálják végig az összes ruhát a boltban. A sport összes szabályát és sztárját ismeri Éva, Ádám kedvenc témája viszont a melltartópánt. Nála figyelmesebb férfi nincs, még az anyósa barátnéjának a születésnapját is kívülről fújja. A feleség pedig készségesen fogja a férje homlokát, ha mégis nélküle ment el bulizni, és esze ágában sincs tiltakozni.
Végignézzük azokat a kínos jeleneteket, amelyeket vagy magunk is előadtunk már, vagy pont, hogy szándékosan nem, mert hiszen annyira gáz mindegyik. (Kövérít-e ez a ruha, ha nem, miért igen, a férfi leüljön-e a WC-re, vagy állva vizeljen, röhögjünk-e párunk faviccein, és mit csináljunk, ha a mi találó poénunkon nem nevet az átkozott.) Aztán hol dalban, hol prózában derül ki, hogy ennél a párnál minden másként van. Vagy mégsem. Mert persze a madáchi „Anyának érzem, óh, Ádám, magam”-mal zárul a kabaré, valamint azzal az infóval, hogy milyen névre keresztelik a jövevényt. El sem áruljuk, annyira kézenfekvő.
Kandeláberek közt a Kultúrfürdő
A Kultúrfürdőben több lakáselőadás is látható, a legtöbbre már elfogytak a belépők, de azért mindenkit biztatnak a szervezők, menjen nyugodtan oda, valószínűleg nem marad hoppon. Az Öntödei Múzeumba, a vízivárosi fesztivál főhelyszínére viszont teljesen fölösleges tülekedni, bár rendszerint megtelik minden hely. Az öntvények között, az utcai kandeláberek alatt Závada Pál, Szokolay Dongó Balázs és Termes Rita zenés felolvasóestjét hallhatjuk, amelyen az író a Természetes fény című készülő regényéből olvas fel színesen, kiválóan részleteket, akárcsak tavaly. Aki csütörtökön megy az Öntödeibe, a HANEM női zenekarral és két női slammerrel, Müller Henivel és Győrfi Katával találkozhat. Este héttől és fél kilenctől a Tamarazene, valamint Frigy Ádám produkciója várható. A nyolcnapos programsorozat most vasárnap záródik. Részletek: 2013.kulturfurdo.hu.