Autót a népnek!
A fiatal Porsche bádogosinasként a maffersdorfi szőnyeggyárban találkozott a modern technikával: gőzgéppel, áramfejlesztővel, egyéb műszaki csodákkal. Bécsben a magyar Egger Béla villamos üzemében pallérozódott, később Magyarországon is dolgozott: a győri Magyar Waggon- és Gépgyár autóosztályán.
1923-ban a Daimler-cégnél számos Mercedes típusú kocsit tervezett. 1931-ben önálló tervezőirodát nyitott. Álma az volt, hogy strapabíró és olcsó népautót gyártson. 1931-re fiával, Ferryvel közösen el is készített egy koncepciót.
Hitler 1933-ban bízta meg Porschét az óránként legalább száz kilométeres végsebességű, négy-öt férőhelyes, léghűtéses motorú és legfeljebb ezer márkába kerülő kocsi előállításával. 1936-ra elkészült három kocsi. (Esőben, hóban, fagyban, sivatagi homokon, autóúton 50 ezer kilométert futottak velük.) A haditermelésre való átállásig összesen 210 népautót (Volkswagent) gyártottak.
1945-ben fiával együtt letartóztatták. Utólag derült ki, hogy Jean Pierre Peugeot, a Peugeot-gyár egyik tulajdonosa szervezte meg a bekasztlizást. 1946 tavaszán Porschét Párizsba vitték, hogy Louis Renault farmotoros kiskocsijának tervéből működő autót készítsen. Túl a hetvenen Porsche tervezte meg a híres 4CV-t (a még híresebb Dauphine elődjét). Azaz az egymással versengő német és francia népautót ugyanaz alkotta: Ferdinand Porsche. 1951. január 30-án Stuttgartban halt meg a legendás Volkswagen bogárhátú megálmodója.
NEM KELL NÁCI
Tavasszal a lapok arról írtak, hogy az észak-csehországi Vratislavice nad Nisou (ma Maffersdorf) lakosságának többsége nem örülne, ha Ferdinand Porschénak emlékművet állítanának a szülőhelyén. „Az emlékhely kialakításával elsősorban a tervező zsenialitását akartuk kiemelni, hiszen falunk szülöttéről van szó” – védekezett Lukás Pohanka polgármester. Az ott lakók azonban úgy döntöttek, a Porsche névről nem egy sportautó, hanem egy háborús bűnös ugrik be nekik. Porsche a II. világháború idején magas rangú SS-tiszt volt, aki nem érdemel szülőfalujában emlékművet. Azt senki sem vitatja, hogy zseni volt. És azt sem, hogy olyan is, amilyennek nem kellett volna lennie.
I!
Porsche-gyár
ALAPÍTÁS: 1931
ALAPÍ TÓK: Ferdinand Porsche Ferry Porsche
SZÉKHELY: Stuttgart–Zuffenhausen
TERMÉKEK: Sportautók
NÉV: Ferdinand Porsche (1875–1951)