Autót a népnek!

A neves autókonstruktőr, Ferdinand Porsche 1875. szeptember 3-án az Osztrák–Magyar Monarchiában, Ma ersdorf városban, szudétanémet területen született. Fia, Ferry Porsche, apját követte, ő a Porsche autók névadója. Szülővárosában emlékművet akarnak neki állítani, csakhogy a helyiek szerint lepaktált a nácikkal, ezért nem érdemli meg.

A fiatal Porsche bádogosinasként a maffersdorfi szőnyeggyárban találkozott a modern technikával: gőzgéppel, áramfejlesztővel, egyéb műszaki csodákkal. Bécsben a magyar Egger Béla villamos üzemében pallérozódott, később Magyarországon is dolgozott: a győri Magyar Waggon- és Gépgyár autóosztályán.

1923-ban a Daimler-cégnél számos Mercedes típusú kocsit tervezett. 1931-ben önálló tervezőirodát nyitott. Álma az volt, hogy strapabíró és olcsó népautót gyártson. 1931-re fiával, Ferryvel közösen el is készített egy koncepciót.

Hitler 1933-ban bízta meg Porschét az óránként legalább száz kilométeres végsebességű, négy-öt férőhelyes, léghűtéses motorú és legfeljebb ezer márkába kerülő kocsi előállításával. 1936-ra elkészült három kocsi. (Esőben, hóban, fagyban, sivatagi homokon, autóúton 50 ezer kilométert futottak velük.) A haditermelésre való átállásig összesen 210 népautót (Volkswagent) gyártottak.

1945-ben fiával együtt letartóztatták. Utólag derült ki, hogy Jean Pierre Peugeot, a Peugeot-gyár egyik tulajdonosa szervezte meg a bekasztlizást. 1946 tavaszán Porschét Párizsba vitték, hogy Louis Renault farmotoros kiskocsijának tervéből működő autót készítsen. Túl a hetvenen Porsche tervezte meg a híres 4CV-t (a még híresebb Dauphine elődjét). Azaz az egymással versengő német és francia népautót ugyanaz alkotta: Ferdinand Porsche. 1951. január 30-án Stuttgartban halt meg a legendás Volkswagen bogárhátú megálmodója.

NEM KELL NÁCI

Tavasszal a lapok arról írtak, hogy az észak-csehországi Vratislavice nad Nisou (ma Maffersdorf) lakosságának többsége nem örülne, ha Ferdinand Porschénak emlékművet állítanának a szülőhelyén. „Az emlékhely kialakításával elsősorban a tervező zsenialitását akartuk kiemelni, hiszen falunk szülöttéről van szó” – védekezett Lukás Pohanka polgármester. Az ott lakók azonban úgy döntöttek, a Porsche névről nem egy sportautó, hanem egy háborús bűnös ugrik be nekik. Porsche a II. világháború idején magas rangú SS-tiszt volt, aki nem érdemel szülőfalujában emlékművet. Azt senki sem vitatja, hogy zseni volt. És azt sem, hogy olyan is, amilyennek nem kellett volna lennie.

I!

Porsche-gyár

ALAPÍTÁS: 1931

ALAPÍ TÓK: Ferdinand Porsche Ferry Porsche

SZÉKHELY: Stuttgart–Zuffenhausen

TERMÉKEK: Sportautók

NÉV: Ferdinand Porsche (1875–1951)

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.